Bij de grote energieprojecten die (mogelijk) op Maasbracht en omgeving afkomen geeft de gemeente invulling aan de volgende rollen en taken.

• De gemeente brengt in beeld welke grote energieprojecten op Maasbracht en omgeving afkomen en met welke waarden in de woon- en leefomgeving rekening moet worden gehouden.
  • De gemeente brengt in in beeld welke procedures voor deze projecten moeten gaan lopen en informeert bewoners en bedrijven daarover.
  • De gemeente voert overleg met initiatiefnemers van energieprojecten (zoals Rijk, Provincie, TenneT en RWE) en met bewoners en bedrijven.
  • Het gemeentebestuur neemt een besluit over het onderzoeksrapport over de toekomst van het Clauscentrale-terrein en omgeving.
  • Het gemeentebestuur neemt besluiten in procedures voor energieprojecten als het gemeentebestuur bevoegd gezag is voor het nemen van besluiten.
  • Het gemeentebestuur behartigt de belangen van de gemeente in in procedures waar andere overheden bevoegd gezag zijn voor het nemen van besluiten.

De besluiten van het gemeentebestuur die nodig zijn over de grote energieprojecten worden genomen door de gemeenteraad en/of het college van B&W. Binnen het college is wethouder Sjors Blomen portefeuillehouder voor deze energieprojecten. Voor de begeleiding van de grote energieprojecten (en de voorbereiding van gemeentelijke besluiten) is een ambtelijk programmateam ingesteld onder leiding van strateeg Roger Huntjens.