Sinds 1 januari 2022 zamelen de gemeenten Maasgouw, Leudal en Roerdalen in samenwerking met RD Maasland op een nieuwe manier het afval in. Dit doen we om de hoeveelheid restafval terug te dringen. Ook willen we meer afval hergebruiken. Op deze pagina leest u meer over het afvalbeleid in Maasgouw.

Uit onderzoek blijkt dat in onze grijze container nog veel groente-, fruit- en tuinafval (GFT) zit. Ook zitten er veel plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drinkpakken (PMD) in de grijze bak. Door beter te scheiden, blijft er minder restafval over. Dit is belangrijk omdat het verbranden van restafval flink duurder wordt. Als we allemaal beter scheiden, voorkomen we samen dat de afvalstoffenheffing te hard stijgt. Ook is het beter voor het milieu om afval niet te verbranden, maar opnieuw te gebruiken.

Afvalinzameling in het kort

  • Restafval wordt 1 keer per 4 weken opgehaald. U betaalt per keer dat u de container aan de straat zet.
  • GFT-afval wordt 1 keer per 2 weken opgehaald.
  • PMD-afval wordt 1 keer per 2 weken opgehaald.
  • Oud papier: inzameling blijft hetzelfde. Hier vindt u de ophaaldagen.
  • Hoogbouw: iedere bewoner heeft vanaf 1 januari 2022 een (gedeelde) gft-voorziening en gaat vanaf dan betalen voor het aanbieden van restafval.
  • Medisch afval: er is een regeling. Hieronder leest u meer.
  • Babyluiers: gaan voorlopig bij het restafval.

Afvalbeleid vanaf 1 januari 2022

Vanaf 2022 halen we het restafval 1 keer per 4 weken op. Als u goed scheidt, is dit geen probleem. De meeste mensen zetten hun grijze container nu ook al 1 keer per 4 weken aan de weg. Heeft u een keer écht teveel restafval? Dan kunt u het tegen betaling kwijt in een ondergrondse container in de buurt. Dit is ook een oplossing voor gezinnen met kinderen in de luiers, die in deze fase te weinig ruimte in de grijze container hebben.

Waarom doen we dit?

Uit onderzoek blijkt dat in onze grijze container nog veel groente-, fruit- en tuinafval (GFT) zit. Ook zitten er veel plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drinkpakken (PMD) in de grijze bak. Door beter te scheiden, blijft er minder restafval over. Dit is belangrijk omdat het verbranden van restafval flink duurder wordt. Als we allemaal beter scheiden, voorkomen we samen dat de afvalstoffenheffing te hard stijgt. Ook is het beter voor het milieu om afval niet te verbranden, maar opnieuw te gebruiken.

Wanneer wordt mijn afval opgehaald?

Waar kan ik de ophaaldagen van mijn afval vinden? 

De ophaaldagen voor het afval zijn voor alle huishoudens anders. U vindt uw persoonlijke ophaaldagen via de afvalwijzer. Dit kan op de volgende drie manieren:

  1. Op papier via de afvalkalender.
  2. Online inzien via de Afvalwijzer.
  3. Download de gratis app Afvalwijzer op uw smartphone.

1. Op papier

In december heeft u uw afvalkalender op papier ontvangen. Hierin ziet u wanneer welk afval opgehaald wordt. 

2. Online inzien en/of printen

U kunt uw afvalkalender ook inzien en printen via de Afvalwijzer. Via deze website krijgt u uw persoonlijke afvalinformatie door uw postcode en huisnummer in te toetsen. U krijgt vervolgens de inzameldagen voor uw adres te zien van de verschillende afvalsoorten. 

Ga naar de Afvalwijzer

3. Download de app 'Afvalwijzer'

De meest actuele informatie krijgt u via de app 'Mijn Afvalwijzer'. Deze app is gratis beschikbaar voor iOs Apple of voor Android via uw app-store. 

In de toekomst wordt er steeds meer via deze app gecommuniceerd. Ook als er wijzigingen zijn, bijvoorbeeld vanwege feestdagen. Daarnaast krijgt u via de AfvalWijzer tips over het scheiden van afval.

Welk afval wordt opgehaald?

Het volgende afval wordt aan huis opgehaald:

  • Restafval (in de grijze container)
  • Groenafval (in de groene container)
  • Oud papier (in de meeste kernen door verenigingen)
  • PMD-afval (in zakken)

Wat wordt er niet (meer) opgehaald?

Omdat tuinafval gratis ingeleverd kan worden, vinden er geen versnipperacties meer plaats. Ook kerstbomen worden niet opgehaald.

Afvalcontainers aan huis

Wanneer moet mijn container aan de weg staan?

Vanaf 07.30 uur. Let op dat de ophaaltijd anders kan zijn dan u gewend was. Dit komt omdat er nieuwe routes gereden worden. Heeft u twee gft-containers? Dan kunt u die uiteraard tegelijkertijd aanbieden op de inzameldag.

Wat moet ik doen als mijn container toch vol zit?

Als u het afval goed scheidt, houdt u nog maar weinig restafval over. We zien in andere gemeenten dat dit goed gaat en verwachten daarom ook geen grote problemen. Daarnaast is gebleken dat de meeste huishoudens de afgelopen jaren de restafvalcontainer gemiddeld al 1 keer in de 4 weken aan de straat zetten. De nieuwe frequentie van ophalen betekent voor de meeste huishoudens dus geen grote verandering.

Als u niet uitkomt met uw container, kunt u kiezen voor en grotere maat container. Heeft u al een 240-liter restafvalcontainer? Dan is er de mogelijkheid om uit te wijken naar een ondergrondse container binnen de gemeente. Een inworp in de ondergrondse container kost €3. Dit is bijvoorbeeld een oplossing als u een gezin heeft met meerdere kinderen in de luiers.

De locaties van deze containers worden later nog bekend gemaakt. Alle huishoudens hebben een nieuwe afvalpas ontvangen waarmee de ondergrondse container opengemaakt kan worden. Zo worden ook uw inworpen geregistreerd.

Hoe kan ik mijn container wisselen?

Is uw container te groot of te klein? Via de website van RD Maasland kunt u een containerwissel aanvragen. 

Wat kost het om de container te wisselen?

U kunt een wisseling of extra container aanvragen via de website van RD Maasland. Het kan zijn dat er dan kosten aan verbonden zijn. Een wisseling of levering van een extra container kost € 35,-, tenzij: 

  • U de maat container wisselt binnen zes maanden na verhuizing;
  • U containers aanvraagt voor uw nieuwbouwwoning;
  • U containers wilt wisselen of aanvragen vanwege een medische indicatie;
  • U een kleinere restafvalcontainer wilt.

Let op! Ook na een verhuizing kost de aanvraag van een extra GFT-container altijd € 35,-.

Wanneer wordt de container geleverd?

Een container wordt meestal 2 tot 4 weken na de aanvraag geleverd of omgeruild. U wordt gebeld om de leveringsdatum aan u door te geven. De containers die in juni aangevraagd zijn voor het gratis omwisselen, worden in september/oktober 2022 omgeruild. U krijgt hierover een brief met de verwachte leverdatum.

Hoe vraag ik een andere container aan?

Wilt u een beschadiging van uw container doorgeven, uw container omwisselen of een nieuwe container laten plaatsen? Dit doet u via de website van RD Maasland.

Hoeveel kilo afval mag er in een container?

Het maximale gewicht voor alle maten containers is 75 kilo. Zwaardere containers kunnen de inzamelwagens niet tillen. Is uw container zwaarder? Dan kan deze helaas niet worden leeggemaakt.

Ik heb een vraag over de afmetingen van de container

Op deze pagina vindt u hier meer informatie over.

Waar zijn de ondergrondse containers te vinden voor restafval?

Uw restafval wordt 1 keer per 4 weken opgehaald. Komt u een keer niet uit met uw restafvalcontainer? Dan kunt u ook een inworp doen bij een ondergrondse container voor restafval in de wijkmilieuparkjes. Deze ondergrondse containers zijn te openen met de nieuwe afvalpas.

U vindt ze hier:

  • Beegden: Dorpsplein
  • Brachterbeek: Rector Hendrixstraat
  • Heel: Wilhelminaplein
  • Linne: Groenstraat
  • Maasbracht: Bosserhoflaan
  • Maasbracht: Kalverstraat
  • Maasbracht: Tipstraat
  • Ohé en Laak: Dorpsstraat
  • Panheel: Thornerweg
  • Stevensweert: Sportlaan
  • Thorn: Vlasaardstraat
  • Wessem: Kloosterlaan

Wat is een afvalpas en hoe werkt die?

Elk huishouden heeft een eigen afvalpas, die net als uw afvalcontainers bij het huis hoort. De afvalpas geeft u toegang tot onze milieuparken in Maasbracht, Roggel en het milieupark in Montfort, waar u al uw huishoudelijk afval kunt inleveren. U kunt zelf kiezen op welk milieupark u uw afval inlevert.

Waar kan ik de afvalpas voor gebruiken?

De nieuwe afvalpas vervangt sinds 1 januari 2021 uw oude afvalpas voor het milieupark. Met de nieuwe pas kunt u ook de ondergrondse restafvalcontainers openen die op diverse plekken in de gemeente staan. Bijvoorbeeld als uw eigen restafvalcontainer thuis vol is. Woont u in een bovenwoning of appartement en staat bij u ook een GFT-zuil (gepland)? Dan kunt u de nieuwe afvalpas ook gebruiken om de GFT-zuil te openen.

Ik heb geen nieuwe pas ontvangen. Wat nu?

Alle huishoudens hebben in december 2021 een nieuwe afvalpas gekregen. Bent u deze kwijtgeraakt? Dan kunt u tegen betaling van €12,50 een nieuwe pas aanvragen bij RD Maasland.

Afvalpas kwijt of beschadigd?

Als u een nieuwe afvalpas nodig heeft, omdat u de pas bijvoorbeeld bent kwijtgeraakt? Dan kunt deze aanvragen tegen betaling van € 12,50. Dit doet u via RD Maasland.

Hoe open ik de ondergrondse restafvalcontainer?

U kunt de ondergrondse restafvalcontainer alleen openen met uw nieuwe afvalpas. De afvalpas houdt bij hoe vaak u gebruik maakt van de ondergrondse container. Per inworp van (maximaal) 60 liter betaalt u € 3,-. Deze kosten betaalt u via de jaarafrekening afvalstoffenheffing van de BSGW.

Zo werkt de ondergrondse restafvalcontainer:

  1. Druk op de knop tot u leest ‘Bied uw pas aan’
  2. Houd uw afvalpas voor de lezer
  3. Open de trommel van de container
  4. Stop uw afvalzak in de trommel van de container
  5. Sluit de trommel volledig.
     

Hoe werkt de afvalpas op de milieustraat?

Bij de milieustraat geeft u de Maaslandpas aan de beheerder. De beheerder kan daarbij naar uw adres of legitimatiebewijs vragen. De pas wordt gelezen via een display. De beheerder bepaalt aan de hand van het aangeleverde afval het te betalen bedrag. Er kan alleen gepind worden. Na betaling wordt de slagboom geopend en hebt u toegang tot de milieustraat.

Lees alles over de afvalpas op de website van RD Maasland.

Hoogbouw en appartementen

Ik wil mijn citybin blijven gebruiken, kan dat?

Nee, de citybins worden vanaf 2022 niet meer geleegd. Het legen van deze kleine afvalemmers is arbeidsintensief voor de inzamelaar. Bij alle inwoners die nu nog een citybin gebruiken, wordt deze opgehaald. U krijgt dan een minicontainer voor restafval of GFT-afval. Of toegang tot een GFT-zuil die in de buurt van het complex staat. Per appartementencomplex is er een passende oplossing. Heeft u nog een citybin en geen alternatief aangeboden gekregen om het afval in te zamelen bij uw woning? Neem dan zo snel mogelijk contact op met maasgouw@rdmaasland.nl. Dan nemen we contact met u op voor het ruilen van containers. 

Ik woon in de hoogbouw en kan het GFT-afval niet scheiden, wat kan ik doen?

Per 1 januari 2022 heeft iedereen de mogelijkheid om GFT-afval te scheiden. U krijgt een eigen minicontainer of gaat er een delen met de medebewoners van uw appartementencomplex. Als dit geen optie is, dan zorgt de gemeente dat er een GFT-zuil in de buurt van het complex komt te staan waar bewoners toegang tot krijgen.

Wat betaal ik aan afvalstoffenheffing?

Vanaf 2022 betaalt u een vast bedrag en een bedrag per keer dat u het restafval aanbiedt. Hoeveel dit is, verschilt per maat container. Hoe beter u het afval scheidt, hoe minder vaak u de restafvalcontainer aan de straat hoeft te zetten en hoe minder u dus betaalt. Als u meer restafval heeft en kiest voor een 140 liter of een 240 liter restafvalcontainer, betaalt u ook een hoger vast bedrag. 

Voor het gft-afval en pmd-afval hoeft u niet per aanbieding te betalen. Deze kosten zitten in het vaste bedrag.

Tarieven 2022

Maat grijze container  Vast bedragBedrag per aanbieding
40 liter inzetbak (in 140 liter container)€ 135€ 2
60 liter inzetbak (in 140 liter container)€ 135€ 3
80 liter inzetbak (in 140 liter container)  € 135€ 4
140 liter container€ 165€ 7
240 liter container€ 180€ 12
60 liter inworp ondergrondse container€ 135€ 3

Wij hebben het ophalen van de huishoudelijke afvalstoffen ondergebracht bij afvalinzamelaar RD Maasland. Zij zorgen ervoor dat het restafval, gft-afval en PMD bij u wordt opgehaald. De kosten hiervoor worden noemen we de afvalstoffenheffing. Deze kosten lopen via BsGW. Uw heffing bestaat uit het vaste bedrag plus de kosten van alle keren dat u de grijze container aan de straat heeft gezet.

Ik woon in de hoogbouw, wat betaal ik straks?

Als bewoner van een appartement betaalt u bovenop het vaste bedrag ook per inworp bij een ondergrondse container of per lediging van de eigen container.

Wat betaal ik voor een gft-container?

U betaalt niet meer apart voor gft-afval. Deze kosten zitten in het vaste bedrag. Het maakt dus ook niet uit welke maat groene container u heeft. 

Krijg ik nog 14 ledigingen gratis?

Nee, per 1 januari 2022 gaat u betalen vanaf de eerste lediging van uw grijze restafvalcontainer. Zie de tabel met tarieven voor de bedragen hierboven.

Moet ik vastrecht betalen als ik alleen een afvalpas wil voor de ondergrondse container?

Ja. Ieder huishouden betaalt vastrecht (gebaseerd op de maat restafvalcontainer). Los daarvan krijgt ieder huishouden aan het einde van het dit jaar een nieuwe afvalpas. Hiermee heeft u toegang tot de milieuparken én kunt u ermee de ondergrondse container openen. U betaalt wel per keer dat u gebruik maakt van de ondergrondse container. Bewaar de afvalpas goed! Als u een nieuwe afvalpas nodig heeft omdat u de pas bijvoorbeeld bent kwijtgeraakt, dan kunt deze aanvragen tegen betaling van €12,50.

Ik heb een grijze container aan huis, betaal ik twee keer het vaste tarief als ik de ondergrondse container gebruik?

Het vaste bedrag bij de ondergrondse container is voor inwoners die bijvoorbeeld in een appartement wonen en geen eigen container aan huis hebben. Alle inwoners betalen één keer per jaar het vaste bedrag. Als u de ondergrondse container gebruikt om extra afval weg te gooien, betaalt u dus alleen per inworp.

PMD-afval

Waarom wordt het PMD-afval voortaan huis-aan-huis via zakken opgehaald?

PMD-afval dat in transparante zakken wordt ingezameld is minder vervuild dan PMD-afval dat in verzamelcontainers ingezameld wordt. PMD dat teveel vervuild is, moet alsnog als restafval verbrand worden. Dat is duurder. Ook is het aan huis inzamelen van het PMD-afval een verhoging van de service voor inwoners.

Mijn zakken zijn op. Waar kan ik nieuwe PMD-zakken krijgen?

 Heeft u niet genoeg zakken? Dan kunt u een extra set zakken ophalen aan de balie van het gemeentehuis in Maasbracht.

Ik heb bij de 'thuisbezorgingsrondes' geen PMD-zakken ontvangen. Wat nu?

De speciale PMD-zakken worden kosteloos verstrekt. De transparante zakken hebben een inhoud van 60 liter. In 2022 worden de zakken drie keer gratis aan huis bezorgd: in week 7, 25 en 42. Per keer krijgt u 24 zakken. Op jaarbasis ontvangt u dus 72 PMD-zakken. Heeft u bij deze rondes geen zakken ontvangen? Neem dan contact op met het callcenter door te bellen of een e-mail te sturen. Dan zorgen we ervoor dat de zakken nageleverd worden. 

Hoe zet ik het PMD-afval aan de weg?

PMD aanbieden:

  • Alleen in de doorzichtige gratis PMD-zakken;
  • zet de PMD-zak op de inzameldag altijd vóór 7:30 uur aan de straat;
  • zet de zakken zoveel mogelijk bij elkaar, aan de kant van de weg waar u ook uw afvalcontainer plaatst;
  • knoop de zak goed dicht en bind zakken zoveel mogelijk aan elkaar;
  • zakken niet volproppen, deze scheuren dan sneller en zijn lastig op te pakken voor de inzamelaar;
  • verkeerd afval in de zak? Dan blijft de zak staan.

PMD goed gescheiden:

  • PMD-inzameling is alleen voor plastic en metalen verpakkingsmateriaal en drinkpakken;
  • verpakkingen moeten leeg zijn, schoon hoeft niet;
  • stop geen etensresten in de zak, dat vervuilt de recycling én trekt ongedierte aan;
  • vouw drinkpakken op, dat scheelt ruimte;
  • knijp bij plastic flesjes de lucht er uit en draai de dop er op;
  • prop blikjes of drinkpakken niet vol met ander PMD, dan kan de sorteerinstallatie het afval niet van elkaar scheiden;
  • twijfelt u of uw afval bij het PMD hoort? Check het Afval ABC op mijnafvalwijzer.nl of in de app Afvalwijzer.

Komen er kroonringen om lantaarnpalen om de zakken aan op te hangen?

We hebben regelmatig de vraag gekregen of er kroonringen aan de lantaarnpalen komen. Een kroonring is een ring met haakjes/uitsteeksels die om (lantaarn)palen kan worden geklemd, waaraan vervolgens PMD-zakken opgehangen kunnen worden.

We kijken als gemeente in de eerste maanden van 2022 hoe het loopt met de inzameling van PMD en beslissen daarna of er kroonringen moeten komen. Kroonringen kunnen handig zijn om te voorkomen dat zakken over straat 'zwerven'. Maar bij het ophalen van afval kan het onhandig zijn. De zakken kunnen verstrikt raken in de ringen, waardoor het ophalen langer duurt. Ook zijn aan de aankoop kosten verbonden. 

Het is echter niet de bedoeling dat inwoners zelf kroonringen aanschaffen en deze aan lantaarnpalen bevestigen, dit vanwege mogelijke veiligheids- en onderhoudsproblemen. U kunt de PMD-zakken wel aan elkaar binden, zodat ze samen zwaarder zijn en lastiger wegwaaien.

Medisch afval en luiers

Wat als ik medisch afval heb?

Als u medisch afval heeft, bent u momenteel al gedeeltelijk vrijgesteld van afvalstoffenheffing. Vanaf 1 januari 2022 geldt een nieuwe regeling. Voor de overgang naar de nieuwe regeling hoeft u niet opnieuw te bewijzen dat u of een gezinslid medisch afval heeft. 

Dit houdt de regeling in:

  • Als huishouden met medisch afval betaalt u een vast bedrag voor de afvalstoffenheffing. De hoogte van dat bedrag is afhankelijk van de maat van de grijze container die u heeft.
  • Maakt u alleen gebruik van een ondergrondse container omdat u bijvoorbeeld in een appartement woont, dan geldt het vaste bedrag dat bij de ondergrondse container hoort.
  • U krijgt een jaarlijkse korting op het variabele deel van de afvalstoffenheffing.
  • In 2022 is de korting maximaal €120. Hiervoor kunt u 10 keer een 240 liter restafval container aan de straat zetten of 40 keer een inworp doen in de ondergrondse container. De maximale korting houdt in dat uw aanbiedingen gratis zijn totdat het bedrag van €120 is bereikt. Biedt u meer afval aan dan betaalt u daarvoor het vastgestelde bedrag per aanbieding. Als u minder vaak uw afval aanbiedt, vervalt het resterende bedrag van de korting.
  • De korting geldt per huishouden, niet per persoon.
  • De BSGW verrekent automatisch de korting na afloop van het betreffende jaar.
  • U mag een extra 240 liter container aanvragen. Dit kunt u zelf regelen via de website van RD Maasland. De extra container ziet er precies hetzelfde uit als uw grijze restafvalcontainer.
  • U dient wel eerst een medische indicatie in te leveren bij de BsGW, zodat ze de korting kunnen verrekenen op uw afvalstoffenheffing. Het aanvraagformulier hiervoor vindt u op de website van BsGW

Via de website van de BsGW kunt u de medische regeling aanvragen indien u dit nog niet heeft.

Wat kan ik doen met babyluiers? Komt daar een voorziening voor?

De gemeente heeft ervoor gekozen om nog geen luiercontainers te plaatsen. Installaties die luiers verwerken, zitten vol waardoor wij de luiers uit onze gemeente nog steeds als restafval moeten verbranden. Zolang er geen plek is om luiers ook echt te recyclen, zamelen wij de luiers ook niet apart in. Babyluiers horen dus voorlopig bij het restafval.

Als u niet uitkomt met uw container, kunt u kiezen voor een grotere maat container. Heeft u al een 240 liter restafvalcontainer? Dan is er de mogelijkheid om uit te wijken naar een ondergrondse container binnen de gemeente. Een inworp in de ondergrondse container kost €3. U kunt met uw nieuwe afvalpas de container openen. Het gebruik van de ondergrondse container is wellicht ook een oplossing bij geuroverlast in warme maanden.

Ik ben een ondernemer. Waar vind ik informatie voor bedrijven?

De gemeente zorgt alleen voor de inzameling van huishoudelijk afval. Als bedrijf kunt u containers laten leveren en ledigen door een commerciële partij. Dit kan via RD Maasland, maar ook via andere partijen.

Als ik een bedrijfscontainer heb, moet ik dan ook een grijze en een groene container hebben?

Ja. De gemeente heeft een zorgplicht voor het inzamelen van huishoudelijk afval. Als huishouden betaalt u hiervoor afvalstoffenheffing. Ook als het gaat om een bedrijf op een (particulier) woonadres, moet u een groene en grijze container aan huis hebben. De containers horen bij de woning, niet bij u als gebruiker. 

Als inwoner van een perceel waar huishoudelijke afvalstoffen kunnen vrijkomen, bent u verplicht de vaste kosten te betalen van de afvalstoffenheffing. Deze kosten zijn niet alleen voor de inzameling van restafval, GFT-afval en papier, maar ook andere zaken als het gebruik van het milieupark, de glasbak en de textielbak zijn hierbij inbegrepen. 

Waar vind ik meer informatie?

Heeft u vragen over het ophalen van afval? Kijk dan op de website van RD Maasland. Heeft u een andere vraag? Neem dan contact op met de gemeente.

Bent u tevreden over deze pagina?

Header RD Maasland