Veiligheid in uw buurt

Wij vinden het belangrijk dat u zich veilig voelt in uw buurt. Dat doen we niet alleen, maar zorgen we met elkaar voor. Op deze pagina leest u meer over veiligheid. U leest hier wat wij doen, maar ook wat u kunt doen om uw buurt veilig te houden.

Wijkagenten en het ACT! Interventieteam

U ziet en hoort wat er in uw omgeving gebeurt. Daarom bent u de belangrijkste schakel voor een veilige buurt. Is er iets dat niet klopt? Neem dan contact op met de wijkagent. In onze gemeente is ook het ACT! Interventieteam actief.

Wat is het ACT! Interventieteam?

Alle Limburgse gemeenten werken samen in het ACT! Interventieteam. De toezichthouders van het ACT! controleren of bedrijven en personen zich aan de regels houden. Zo draagt ACT! bij aan de veiligheid en leefbaarheid van onze inwoners en ondernemers. Tijdens deze gemeentelijke controles proberen zij misstanden en criminele activiteiten te voorkomen of op te lossen. Daarbij letten zij goed op signalen van ondermijnende en georganiseerde criminaliteit.

Wat doet het ACT!?

Het ACT! controleert of mensen, bedrijven en organisaties zich aan wet- en regelgeving houden. De afgesproken wet- en regelgeving zorgen voor veiligheid, leefbaarheid en orde op straat. De toezichthouders van het ACT! hebben veel kennis over onderwerpen, zoals drugscriminaliteit, illegale bewoning, illegale prostitutie, fraude met vergunningen en uitkeringen en arbeidsuitbuiting. Ze helpen om deze vormen van criminaliteit te voorkomen en om criminele samenwerkingen te verstoren. De toezichthouders van het ACT! werken bij sommige controles samen met de politie, de Belastingdienst en andere overheidsorganisaties. Door deze samenwerking kan snel tot actie worden overgegaan.

Controles van het ACT! Interventieteam vinden ook plaats op basis van meldingen van inwoners en ondernemers.  

Verwerking van persoonsgegevens

Om de controles goed uit te voeren, is het nodig om persoonsgegevens te verzamelen, zoals contactgegevens of 
identiteitsgegevens. Het ACT! Interventieteam gebruikt deze gegevens alleen voor de uitvoering van hun werkzaamheden. 

Meld verdachte situaties

Ziet u wel eens iets verdachts in uw buurt of heeft u een vermoeden van misstanden? Meld dit dan:

Samen houden we onze gemeente veilig en leefbaar. 

Sluit u aan bij een WhatsAppgroep

In Maasgouw zijn ongeveer 20 buurt-WhatsAppgroepen. Buurtbewoners weten zelf het beste wat verdacht is of niet. Ze zijn de ogen en oren van de politie en de andere toezichthouders. Samen letten de buurtbewoners op verdachte zaken om zo inbraak en vernieling te voorkomen. Ze melden verdachte situaties om de pakkans te vergroten.

We willen graag dat zoveel mogelijk inwoners zich bij de WhatsAppgroepen aansluiten. Het liefst zien we over de hele gemeente een dekkend netwerk. Samen kunnen we zo aan minder criminaliteit werken. Dus meld u aan bij een WhatsApp-groep in uw wijk of start er zelf een als er nog geen is!

Meer informatie of aanmelden?

Wilt u weten waar een appgroep is bij u in de buurt? Of wilt u meer informatie over hoe u een BuurtWhatsAppgroep kunt starten? Stuur dan een e-mail naar de gemeente via [email protected]

Meld u aan voor Burgernet

Werk samen met uw gemeente en politie aan veiligheid in uw buurt. Elke deelnemer maakt de buurt een stukje veiliger. Want hoe meer mensen deelnemen, hoe sneller een persoon of voertuig wordt gevonden. U doet eenvoudig mee door u aan te melden via de website of de app.

Hoe werkt Burgernet?

Als Burgernetdeelnemer ontvangt u een spraak- of sms-bericht wanneer er iets gebeurt in uw omgeving. Of u krijgt een melding op uw smartphone via de app. Daarin krijgt u het verzoek om naar een persoon of voertuig uit te kijken. Iets gezien? Dan belt u rechtstreeks met de meldkamer. Dat doet u via het gratis Burgernetnummer 0800 - 00 11. Of in de app via "Bel met de politie" knop.

Burgernet wordt ingezet bij onder andere diefstal of inbraak, doorrijden na een aanrijding, beroving, en vermiste personen.

Meldingen in (omgeving) Maasgouw

Hieronder vindt u een directe link naar actuele en/of recente meldingen uit onze gemeente. Heeft u een melding ontvangen en ziet of herkent u een vermiste persoon? Bel dan direct 112.

Bekijk recente meldingen uit (omgeving) Maasgouw

Voelt u zich gediscrimineerd? 

Elke gemeente heeft de wettelijke plicht om meldingen en klachten van discriminatie te behandelen en te registreren. Wij hebben deze taak bij de Discriminatie.nl Limburg ondergebracht. Dit is een onafhankelijke organisatie op het gebied van discriminatie en ongelijke behandeling.

Voelt u zich gediscrimineerd of ongelijk behandeld? Dan kunt u terecht bij Discriminatie.nl Limburg voor het doen van een melding, informatie, advies en ondersteuning. Discriminatie.nl Limburg kan (kosteloos) bemiddelen, doorverwijzen, helpen met het doen van aangifte bij de politie of bij het nemen van andere stappen. Belangrijk om te weten is dat zonder toestemming van de melder geen stappen worden ondernomen.