Bij de start van de herontwikkeling rondom het terrein Chateau Heel zijn 3 fasen benoemd. In dit artikel leest u meer over de fases en de stand van zaken van de ontwikkelingen.

Fase 1: kasteel

Het kasteel is fase 1 van de totale herontwikkeling. De procedures om in het kasteel zorgstudio’s te realiseren was helemaal afgerond. Als gevolg van de brand eind 2023 loopt deze ontwikkeling anders. Op advies van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (RCE) moet een gedeelte gesloopt worden. De eigenaar werkt aan de definitieve uitwerking van het sloop- en stutplan. De verwachting is dat de eigenaar dit plan op korte termijn oplevert.

Dit plan wordt vervolgens ter goedkeuring voorgelegd aan de RCE. Na goedkeuring van de RCE kan de eigenaar een omgevingsvergunning voor de sloop aanvragen. Als de sloopwerkzaamheden zijn afgerond, vindt er opnieuw een inspectie plaats naar de staat van de overgebleven delen. De conclusies naar aanleiding van deze inspectie vormen de basis voor de toekomstige ontwikkelingen van het kasteel.

Fase 2 en fase 3

Naast het kasteel ligt een kapel. Fase 2 is de realisatie van een complex met o.a. appartementen, zorgstudio’s en zorgvoorzieningen in en rondom de kapel. Fase 3 is de bouw van een hospice aan de St. Annalaan. Om de ontwikkelingen uit fase 2 en 3 mogelijk te maken is het nodig dat het bestemmingsplan gewijzigd wordt. Op 28 mei neemt de gemeenteraad een besluit over het bestemmingsplan ‘Chateaupark Heel fase 2 en 3’.

Fasering

Op onderstaande afbeelding ziet u de fasering in beeld.

• Fase 1 (oranje - rechtsboven) Kasteelhof
  • Fase 2 (lichtblauw - links en midden-rechts): Kapelhof
  • Fase 3 (groengeel - rechtsonder): Parkhof
Fasering Chateaupark Heel

Heemkring Heel

De gemeente heeft regelmatig contact met de Heemkring Heel over de stand van zaken rondom Chateau Heel. Op 9 april is er een overleg geweest. Het verslag vindt u op de pagina over Chateau Heel.

Meer lezen?

Alle documenten vindt u op de pagina Chateau Heel.