Maak je je zorgen om je financiële situatie, heb je geldproblemen of schulden? Dan kun je via de gemeente hulp krijgen. Samen wordt dan gekeken naar een oplossing. Soms zijn de schulden zo hoog dat schuldhulpverlening nodig is. In Maasgouw neemt Plangroep deze zorg op zich. Plangroep is een financieel zorgverlener. Samen wordt bekeken of het mogelijk is om van de schulden af te komen.

Het Sociaal wijkteam stelt zich aan u voor

Plangroep is onderdeel van het Sociaal wijkteam. Bij het Sociaal wijkteam kun je terecht met allerlei vragen over bijvoorbeeld opvoeden, gezondheid en wonen. Maar ook met geldzorgen of financiële problemen. In een reeks verhalen stellen de mensen achter het Sociaal wijkteam zich voor. Deze keer Denise Kleinjans. Zij is schuldhulpverlener bij Plangroep. Ze helpt en adviseert mensen met schulden.

Denise kleinjans
Denise Kleinjans

Iets betekenen voor iemand

Denise is inmiddels 12 jaar actief als schuldhulpverlener en als het aan haar ligt is ze nog niet klaar. “Ik haal nog steeds waardering uit mijn werk als ik iets kan betekenen voor iemand op het gebied van financiële dienstverlening. Zo kan ik iemand perspectief bieden en hoop geven op een fijne en betere toekomst, zonder geldzorgen. Er zijn zeker mooie momenten, bijvoorbeeld als de schuldenregeling geslaagd is en een traject goed is afgelopen. Maar soms raakt het me ook emotioneel. Of ik ben gefrustreerd als een traject niet goed afgesloten wordt.”

Verschillende oorzaken

In de schulden terecht te komen, kan verschillende oorzaken hebben. Je geeft bijvoorbeeld meer geld uit dan je hebt. Of er verandert iets in je leven; je verliest bijvoorbeeld je baan of je kunt tijdelijk niet werken. Als je er zelf niet meer uitkomt, kun je voor hulp terecht bij de schuldhulpverlener. “Maar dat is niet altijd even makkelijk voor iedereen”, legt Denise uit. “Zo zijn er ook mensen die het moeilijk vinden om zich met schulden te melden. Vaak is dit uit schaamte. Ze proberen het dan eerst zelf op te lossen. Als het dan echt niet lukt, komen ze bij ons terecht.” Mensen met schulden kunnen zich op verschillende manieren melden. Via de website van de gemeente of rechtstreeks via de mail. Maar het kan ook via maatschappelijk werk, een bewindvoerder of het traject van SchuldHulpMaatje. Of tijdens het inloopspreekuur van het Sociaal wijkteam in De Spil. Op donderdag is Denise zelf aanwezig.

Hulp gevraagd

Als je je hebt aangemeld voor hulp dan nodigt Denise of één van haar collega’s je uit voor een intake- of adviesgesprek. In dit gesprek komen verschillende vragen aan bod. Denise: “Zo wil een schuldhulpverlener bijvoorbeeld weten met hoeveel mensen je in één huis woont, of je een baan hebt en of je genoeg geld hebt om boodschappen te doen. Maar ook of je recht hebt op een uitkering of toeslagen. Om de juiste hulp te kunnen krijgen, is het belangrijk dat deze vragen zo goed mogelijk beantwoord worden. Ook als er iets verandert in de situatie.”

Inkomen en uitgaven in evenwicht

Na het eerste gesprek volgt er een plan van aanpak en een stabilisatiefase. Van belang is dat het inkomen en de uitgaven in evenwicht zijn. En dat er bijvoorbeeld geen nieuwe schulden worden gemaakt. Zodra inkomen en uitgaven in evenwicht zijn, neemt de schuldhulpverlener contact op met de schuldeisers. Verder wordt er gekeken welke vorm van schuldregeling bij de situatie past. Vervolgens wordt er samen gewerkt en een stap gezet naar een leven zonder schulden.

Meer informatie

Bij het Sociaal wijkteam kunt u terecht met allerlei vragen. Niet alleen voor uzelf, maar ook als u iemand kent die hulp nodig heeft. Zij denken met u mee, ondersteunen u en helpen u met zoeken naar een passende oplossing voor uw vraag. Neem gerust contact op met het Sociaal wijkteam. Kijk voor meer informatie op onze pagina over hulp bij geldproblemen. Meer informatie over Plangroep is te vinden op hun website(externe link).