Ze zijn al langer bewust bezig met duurzaamheid. Marlotte en Jordi Nieling-Koninkx uit Maasbracht. Zo is bijvoorbeeld het dak van het huis aan de Klipperstraat nummer 14 voorzien van zonnepanelen. En de woonkamer wordt verwarmd met een airco. Een warmtepomp en huis- en vloerisolatie volgen nog. De proef ‘Vergroen mee’ van gemeente Maasgouw was een welkome aanvulling. “Op deze manier konden we op een goede en goedkope manier, samen met de gemeente, de voortuin vergroenen”, vertelt Marlotte. “En dragen we nog meer bij aan duurzaamheid.“

Voordelen proef

Marlotte herinnert het zich nog heel goed. Op Facebook zag ze de oproep voorbij komen. Onder het motto ‘Samen maken we de tuinen in Maasgouw groener en koeler’ werd de proef in 2022 aangekondigd door de gemeente. Iedereen met stenen of grind in de voortuin kon zich aanmelden. En de voordelen waren groot. Zo werden stenen en grind gratis afgevoerd, werd er gratis tuinaarde geleverd en waren er gratis planten voor maximaal 18 m². “In onze tuin lagen voornamelijk kiezels. We wilden hier in de toekomst sowieso iets aan veranderen. Toen ik de oproep zag, heb ik ons meteen aangemeld”, aldus Marlotte.

Groene tuin

“Een tuin ziet er groen gewoon heel mooi uit. Bovendien is het beter”, zegt Jordi. Een groene tuin heeft veel voordelen. Het is namelijk goed voor insecten, vogels en andere dieren. Maar een tuin met veel groen is ook koeler waardoor je je tijdens een hele warme zomer een stuk prettiger voelt. Ook voorkomt het wateroverlast bij een flinke hoosbui. “En een groene tuin kan ook onderhoudsvriendelijk zijn”, laat Jordi weten. Binnen het gezin is hij de persoon met de groenste vingers. Hij werkt graag buiten. Vroeger hielp hij bij zijn ouders al regelmatig mee in de tuin. “Maar je wordt er natuurlijk ook enorm blij van”, voegt Marlotte toe. “We kijken nu al uit naar het groeiseizoen en alle kleuren in de tuin.”

Marlotte en Jordi Nieling Koninkx
Jordi en Marlotte Nieling-Koninkx

Duurzaamheid

Het jonge gezin bestaat behalve uit Marlotte en Jordi , beiden 28 jaar, ook uit de 1-jarige zoon Mattijs. Sinds oktober vorig jaar wonen ze in de woning aan de Klipperstraat. Ze zijn al langer bezig met duurzaamheid. Behalve de zonnepanelen en de airco zijn ze ook bewust bezig met het scheiden van afval. “Maar het kan altijd beter”, zegt Jordi. “Want we doen ook dingen die niet duurzaam zijn.” Jordi doelt hiermee op de momenten dat hij onder de douche staan. “Zo’n douchebeurt duurt bij mij wel langer dan gemiddeld”, laat hij lachend weten. “En we eten ook nog gewoon vlees. En we rijden niet in een elektrische auto. Maar als je daar onze duurzame dingen tegenover zet, dan is het een beetje in evenwicht. En als iedereen dat doet, dragen we allemaal een steentje bij.” Dat moet ook wel. Voor de volgende generatie”, voegt Marlotte toe.

Kijken tevreden terug

Marlotte en Jordi zijn erg te spreken over de proef van de gemeente. “Alles was heel goed geregeld”, zegt Marlotte. “En als we vragen hadden dan was de gemeente goed bereikbaar en kregen we snel een antwoord”. Jordi kijkt ook met een goed gevoel terug. In het begin was hij wel een beetje sceptisch over de proef en vroeg zich af of het echt wel helemaal gratis was. “Maar al snel werd ik overtuigd door de gemeente. Je krijgt er echt iets voor terug. Waarom zou je dan niet deelnemen? Ik kan het echt iedereen aanraden.”

Gemeente helpt met vergroenen voortuin

Logo draag je steentje weg

Steeds meer mensen vergroenen hun tuin. Daarmee helpen ze insecten, vogels en andere dieren. Groene tuinen zijn ook veel koeler dan versteende tuinen. Tegels kunnen in de zomer namelijk flink opwarmen door de zon. In een groene tuin wordt regenwater beter via de grond afgevoerd. Dit voorkomt wateroverlast bij hevige regenbuien. Daarom helpt elke vierkante meter steen die wordt vervangen door groen. Dit jaar organiseert de gemeente opnieuw een aanplantactie voor inwoners die hun voortuin willen vergroenen.

Wat houdt de actie in?

Wilt u uw voortuin vergroenen, dan helpt de gemeente Maasgouw u een handje. U krijgt van ons gratis aanplantadvies, we helpen u bij het ophalen van de stenen, het leveren van nieuwe tuinaarde en  bestellen plantjes voor uw tuin (tot een maximum van 18m²). In juni start de inschrijving voor de actie.  En in totaal kunnen ongeveer 50 inwoners deelnemen. De actie wordt aangekondigd via de gemeentelijke website en de gemeentepagina in ’t Waekblaad.

Kijk voor meer informatie ook op de pagina voortuin vergroenen.