Het gaat vriezen, maar het kan ook dooien. Er valt veel sneeuw of toch niet? Met hun neus in de weersvoorspellingen proberen de medewerkers van het wijkteam van gemeente Maasgouw de dagelijkse en nachtelijke werkzaamheden te bepalen als het aankomt op gladheidbestrijding.
De komende tijd geven we in verschillende verhalen een beeld van de medewerkers en werkzaamheden van team Beheer Openbare Ruimte (BOR). Deze keer een kijkje achter de schermen bij de Maasgouwse strooiploeg met Glenn Gijzen, teamleider wijkbeheer en Bas Frencken, medewerker buitendienst.

Het werk van de strooiploeg is onstuimig en wisselvallig. Net als het weer. Toch staat de strooiploeg voor dag en dauw op om de Maasgouwse wegen begaanbaar en zo veilig mogelijk te houden. De mannen houden de weersvoorspellingen goed in de gaten. "We gebruiken gegevens van het gemeentelijke gladheid-meldsysteem om lokaal te meten hoe koud het is. Maar ook worden de weersvoorspelling goed in de gaten gehouden. Op basis daarvan bepaalt de coördinator van de strooiploeg of ze moeten strooien of niet", legt Glenn uit.

90% is preventief

Zeker 90% van het zout strooit de gemeente preventief. Dat betekent dat de strooiploeg eerder op pad gaat om de gladheid voor te zijn. ”Als er na het strooien toch een onverwachte bui komt, spoelt het net gestrooide zout grotendeels weer weg. Helaas, dan moet de ploeg nog een keer op pad om bijna 250 km aan wegen en fietspaden in Maasgouw te strooien. Want dat is de totale lengte van de route die we afleggen", vertelt Bas.

Het nemen van weloverwogen beslissingen is cruciaal, niet alleen vanwege de kosten maar ook met het oog op het milieu. "We overwegen zorgvuldig of strooien op dat moment echt nodig is. Een ronde door de gemeente verbruikt al snel meer dan 7.500 kilo zout. Het is essentieel om af te wegen of een strooiactie op dat moment de juiste keuze is," aldus Glenn.

Bas Frencken en Glenn Gijzen
Bas Frencken (links) en Glenn Gijzen

Strooiwagens in de herfst

Misschien heeft u de strooiwagens wel voorbij zien komen op een warme herfstdag. Dan vinden er namelijk testritten met de strooiwagens plaats. “Dit doen we om te controleren of de wagens nog goed werken en of er wijzigingen in de routes zijn”, legt Glenn uit. “Maar ook om de werkzaamheden weer fris in het geheugen te krijgen en dan weet iedereen wat er te doen staat tijdens het gladheidsseizoen."

Terwijl Maasgouw nog slaapt, zijn de strooiploegleden al onderweg om de wegen begaanbaar te maken. Met vijf wagens, bestuurd door vijf collega's, wordt elke strooironde uitgevoerd. "We roepen het team snel bijeen, bij noodzaak zelfs midden in de nacht. Tussen 1 en 5 uur 's nachts proberen we dit te vermijden”, vertelt Glenn. “Collega’s die aan de slag gaan tijdens een strooironde, zijn immers overdag ook gewoon voor de gemeente aan het werk. Maar soms kan het niet anders. Zodra alles gestrooid is, kan het verkeer het zout in het wegdek rijden.”

Vragen over strooiroute

“Onze strooiploeg zetten we strategisch in. Er is helaas geen capaciteit om alle straten en stoepen te strooien. De routes zijn zodanig gepland dat elke inwoner van Maasgouw binnen een straal van 400 meter toegang heeft tot een gestrooide weg”, vertelt Bas. “We benadrukken dan ook het belang van individuele bijdragen van inwoners, zoals het sneeuwvrij maken van de stoep voor het huis.”

Trots

“Het ontvangen van een oproep om een strooironde te maken blijft altijd spannend”, vertelt Bas. “Je hebt immers tijdens de strooironde vaak ook te maken met andere weggebruikers. Dus je moet goed opletten. Maar er is zeker voldoening als de ronde succesvol wordt afgerond.” Glenn beaamt dit. De teamleider van het wijkteam is trots op zijn team. “Zeker! Het team staat altijd paraat en als de nood aan de man is, staat iedereen voor elkaar klaar. Daar ben ik zeker trots op.”