De nieuwe Omgevingswet die sinds 1 januari van kracht is, heeft als doel om het voor u als inwoner, ondernemer of organisatie makkelijker te maken om een vergunning aan te vragen. Gemeentelijk projectleider Marcel Geurts, die de invoering van deze wet in Maasgouw ambtelijk coördineerde, legt uit wat er voor u is veranderd.

De Omgevingswet gaat over de ruimte waarin we wonen, werken en ontspannen: de fysieke leefomgeving. Alle regels en bepalingen die hiermee te maken hebben, zijn sinds 1 januari ondergebracht in deze nieuwe, allesomvattende wet. Hierdoor wordt het eenvoudiger om een vergunning aan te vragen, bijvoorbeeld voor het bouwen van een woning of bedrijfsruimte, het organiseren van een evenement of de aanleg van een inrit. “Als initiatiefnemer vult u online een initiatievenformulier in. Deskundigen van de gemeente bekijken vervolgens aan de intaketafel of uw plan past binnen de Omgevingsvisie die de gemeenteraad in februari 2022 heeft vastgesteld”, legt Marcel uit. “Alle belangen worden hierbij in samenhang besproken en gewogen. Binnen enkele weken hoort u of uw initiatief haalbaar is en of het dus zinvol is om een vergunning aan te vragen.”

Meedenken in kansen

Jaarlijks worden er in Maasgouw zo’n 900 vergunningen aangevraagd. Belangrijk om te weten is dat de gemeente Maasgouw met u meedenkt in kansen. ‘Ja, mits’ is ons motto in plaats van ‘nee, tenzij’. “Die positieve grondhouding is niet nieuw. In de aanloop naar de nieuwe Omgevingswet is het bewustzijn hiervoor verder versterkt”, zegt Marcel. “Een initiatiefnemer heeft zelf natuurlijk ook goed nagedacht over zijn idee. Zodra het sein na de eerste beoordeling op groen staat, kan het plan worden verfijnd en bekijken we samen hoe we eventuele belemmeringen kunnen wegnemen. En als iets niet mogelijk is, zeggen we dat ook eerlijk.”

Marcel Geurts

Omgevingsdialoog

Voor de goede orde: voor eenvoudige zaken zoals een dakkapel, een erfafscheiding, een buurtfeest is een beoordeling aan de intaketafel meestal niet nodig. “Aan de intaketafel bespreken we alleen initiatieven die impact hebben op de omgeving omdat ze omvangrijk zijn of een andere bestemming geven aan een perceel. Denk aan een grote bedrijfsloods, een muziekfestival of een stalling voor caravans bij een agrarisch bedrijf.”

Nieuw in het proces is de omgevingsdialoog. Van de initiatiefnemer vragen we om zelf in gesprek te gaan met de omgeving om te toetsen of er draagvlak is voor zijn plan. “Als je een veranda achter je huis wilt bouwen, hoef je dat natuurlijk niet met de hele straat te bespreken. Dan volstaat een gesprek met de buurman”, zo voegt Marcel er met een knipoog aan toe.

De invoering van de Omgevingswet werd de afgelopen jaren meerdere keren uitgesteld door Den Haag. “Daardoor was het wel eens lastig om het gevoel van urgentie vast te houden”, zo blikt Marcel terug. “Vanaf 2020 kwam het proces in een flow. Toen zijn we aan de slag gegaan met het opstellen van de Omgevingsvisie waarin in grote lijnen is vastgelegd wat er ruimtelijk wel en niet mag in Maasgouw.”

Aanpakken en bijsturen

De projectleider kijkt met een goed gevoel terug op de afgelopen jaren waarin hij collega-ambtenaren en raadsleden meenam in het proces en de vinger aan de pols hield. “Maasgouw is een kleine gemeente met een pragmatische instelling. Omdat de Omgevingswet voor iedereen nieuw is, nemen we de ruimte om waar nodig bij te sturen. De komende jaren werken we samen verder aan de totstandkoming van een integraal Omgevingsplan. Het ultieme doel is dat niemand voor verrassingen komt te staan. De burger kan straks in één oogopslag zien wat in zijn leefomgeving wel en niet is toegestaan.”