Krijgt u een uitkering, bijzondere bijstand en/of minimaregeling van gemeente Maasgouw? Dan kunt u met Mijn Inkomen gegevens over uw uitkering zelf online bekijken en wijzigingen doorgeven. Op deze pagina leest u hoe u het werkt.

Wat is het?

Mijn Inkomen’ is er voor mensen met een uitkering, bijzondere bijstand en/of minimaregeling. Hier kunt u het volgende doen:

  • Uw persoonlijke gegevens inzien en aanvullen
  • Wijzigingen in uw situatie doorgeven
  • Betalingen bekijken
  • Jaaropgaven en uitkeringsspecificaties inzien
  • Uw opgebouwde vakantiegeld bekijken
  • Inkomstenverklaringen en salarisstroken doorgeven
  • Uw gegevens tot vijf jaar terug bekijken

Ga naar Mijn Inkomen(externe link)

Inloggen met DigiD

Om uw gegevens te bekijken, logt u in met DigiD. Dit is een inlogcode voor websites van de overheid en de zorg. Kijk voor uitleg op de website van DigiD(externe link). Een DigiD vraagt u aan via www.digid.nl(externe link).

Mijn bewindvoerder regelt mijn geldzaken. Hoe gaat dat met Mijn Inkomen?

Wilt u dat uw bewindvoerder toegang krijgt tot uw account op Mijn Inkomen? Dan kunt u uw bewindvoerder machtigen. U vraagt een machtiging aan via de website van DigiD(externe link).

Hoe werkt het?

In het filmpje hieronder ziet u hoe het werkt. Of lees verder onder de video. Klik dan op het +-teken om de tekst uit te klappen. 

Gegevens inzien

Als u bent ingelogd komt u op de startpagina van Mijn Inkomen. Hier vindt u uw eigen gegevens, kunt u uw jaaropgaven en uitkeringsspecificaties inzien, de laatste stortingen en uw opgebouwde vakantiegeld.

Jaaropgave en uitkeringsspecificatie inzien

Om uw jaaropgave of uitkeringsspecificatie in te zien selecteert u het jaar en/of de maand van het document dat u wilt zien. Klik op ‘Downloaden’. Het geselecteerde document opent in PDF. Deze kunt u opslaan op uw eigen computer, voor uw eigen administratie.

Storting uitkering

Hier ziet u de laatste stortingen die door de gemeente aan u zijn gedaan. Denk aan uw uitkering, bijzondere bijstand en eventuele voorschotten. Ook ziet u wanneer er welk bedrag, op welk rekeningnummer is gestort. Wordt uw uitkering gesplitst betaald? Dan ziet u de verschillende rekeningnummers en de bijbehorende bedragen.

Vakantiegeld

Hier ziet u hoeveel vakantiegeld u over een bepaalde periode hebt opgebouwd. Ook ziet u voor hoeveel personen het saldo geldt. Vakantiegeld wordt altijd in juni of als de uitkering stopt overgemaakt.

Mijn gegevens

Op deze pagina ziet uw persoonlijke gegevens. De gegevens uit de BRP (Basisregistratie Personen), die al bij ons bekend zijn, zijn al ingevuld. Uw telefoonnummer en e-mailadres kunt u invullen of aanpassen.

Wijziging doorgeven

Als u een bijstandsuitkering ontvangt (Participatiewet/IOAW/IOAZ), is het belangrijk dat u wijzigingen in uw situatie op tijd aan ons doorgeeft. Zo kunnen we uw uitkering, en de hoogte daarvan, correct uitbetalen. U geeft wijzigingen binnen 5 werkdagen na het ontstaan van de wijziging door via het wijzigingsformulier.

Onder 'wijziging doorgeven' ziet u een aantal mogelijke wijzigingen in uw situatie die u aan ons door moet geven. Dit kunnen wijzigingen zijn die te maken hebben met uw inkomen, vermogen, werk, woonsituatie of als u op vakantie gaat. Klik op de wijziging die u wilt doorgeven. Bij ‘opmerkingen’ kunt u meer informatie geven over uw wijziging. Daaronder staat welke documenten u moet meesturen. Onderaan de pagina klikt u op ‘verstuur wijziging’. 

Meerdere wijzigingen doorgeven en partner

Als u meer wijzigingen wilt doorgeven, verstuurt u eerst de eerste wijziging en erna kunt de volgende doorgeven. Als u en uw partner beiden een wijziging willen doorgeven, moet uw partner zelf inloggen.

Vakantie

Gaat u op vakantie of bent u om een andere reden niet thuis? Geef dit ook aan ons door. Bent u jonger dan de AOW-leeftijd, dan mag u elk jaar vier weken op vakantie. Als u langer op vakantie gaat, stoppen wij uw uitkering.

Wijziging doorgeven op papier

Wilt u een wijziging op papier doorgeven? Neem dan contact op met het Team Participatie door te bellen naar 0475 25 59 50. Wij sturen u dan het juiste formulier toe.

Inkomsten doorgeven

Heeft u een uitkering, maar ook andere maandelijkse inkomsten? Geef uw inkomsten dan elke maand door in Mijn Inkomen via de “Inkomstenverklaring”.

Als u een inkomstenverklaring open heeft staan, dan ziet u in het beginscherm een rood uitroepteken. Klik op de tekst “uw inkomsten controleren”. Ook staat er voor wanneer dit moet worden ingeleverd. Als er geen rood uitroepteken en de tekst “uw inkomsten controleren” staat, betekent dit dat er geen inkomstenverklaring voor u open staat. U hoeft dan niks te doen.

Als u een inkomstenverklaring open heeft staan, ziet u een overzicht van uw inkomsten in de vorige periode. Daaronder geeft u aan wat voor u geldt. U kunt één van de vier keuzes uitkiezen:

  • Geen inkomsten: De inkomsten zijn beëindigd en er zijn geen andere of nieuwe inkomsten.
  • Dezelfde inkomsten als hierboven staan: Uw inkomsten van deze maand zijn exact gelijk aan de inkomsten van vorige maand.
  • Dezelfde als hierboven staan en extra inkomsten: U heeft de inkomsten van vorige maand ook deze maand gehad en u heeft ook extra inkomsten.
  • Andere inkomsten: De inkomsten die u vorige maand had zijn vervangen door andere inkomsten.

Hier voegt u ook de specificatie(s) toe. U levert uw inkomstenverklaring in door op de knop ‘versturen’ te klikken.

Vragen of hulp nodig?

Heeft u vragen of hulp nodig bij Mijn Inkomen? Neem dan contact op met het Team Participatie van Servicecentrum MER door te bellen naar 0475 25 59 50.