Tien basisscholen uit gemeenten Leudal, Maasgouw en Roerdalen doen van maandag 4 maart tot en met donderdag 28 maart mee met de E-waste Race. De E-waste race ging vandaag officieel van start tijdens een kick-off in groep 8 op basisschool De Triangel in Linne. Wethouder Sjors Blomen trapte af.

Wethouder Blomen: “Mooi dat De Triangel zich inzet voor de inzameling van E-waste. De helft van het Nederlandse E-waste wordt namelijk niet ingezameld. De oude apparaten, zoals laptops of telefoons belanden vaak op zolder of in een gangkast. Zonde! Want er zitten waardevolle en herbruikbare materialen in ons E-waste die een tweede leven verdienen. Van sommige apparaten kan maar liefst 95% van de onderdelen hergebruikt worden. Daarom is het zo belangrijk dat de E-waste Race bewustzijn creëert over het belang van recycling en hergebruik bij kinderen en hun omgeving."

Naast de Triangel doen in onze gemeente ook basisschool Sint Medardus uit Wessem en basisschool de Koningsspil uit Thorn mee.

Help mee en laat uw apparaten ophalen!

Woont u in de buurt van een van de deelnemende scholen? Dan kunt u tussen maandag 4 maart en donderdag 28 maart gemakkelijk uw klein elektronisch afval aanbieden via de website ewasterace.nl(externe link). De leerlingen komen de spullen dan bij u thuis ophalen. Zij krijgen punten voor het ingezamelde E-waste. Ook kunnen ze punten krijgen als ze iets laten repareren bij een Repair Café. De school met de meeste punten wint een geldcheque om iets leuks of duurzaams met de klas te ondernemen!

Ga naar de website E-waste Race(externe link)

Wanneer u uw klein elektronisch afval apart inlevert, zorgt u ervoor dat schadelijke stoffen niet in het milieu terechtkomen. Doordat er veel hergebruikt kan worden hoeven er ook minder grondstoffen uit de aarde te worden gehaald.

Wat kan ik laten ophalen?

Elektronisch afval zijn kapotte of oude apparaten met een stekker eraan of een plek voor een batterij. Denk hierbij aan een oud toetsenbord, kapotte waterkoker, defect mobieltje maar ook aan oude of kapotte kabels en adapters. Inktcartridges, batterijen en accu’s vallen niet onder E-waste en mogen dus niet worden ingeleverd.

E waste Linne

Initiatief van RD Maasland

De race wordt georganiseerd door RD Maasland in samenwerking met de gemeenten Leudal, Maasgouw en Roerdalen.  Er doen 10 basisscholen mee uit deze drie gemeenten. RD Maasland zorgt ervoor dat het ingezamelde E-waste bij gerenommeerde recyclers terecht komt. Zo komt al het E-waste goed terecht en kan het worden hergebruikt of gerecycled.