Laadpalen

Steeds meer inwoners rijden elektrisch. Daarom zijn er de komende jaren veel extra laadpalen nodig. Maar niet iedereen heeft een eigen oprit waar een laadpaal kan staan. Daarom plaatsen we openbare laadpalen, die iedereen kan gebruiken. De ambitie is om uiterlijk in 2030 verspreid over de kernen 380 openbare laadplaatsen te realiseren. 

Opladen bij een openbare laadpaal

Iedereen kan de publieke laadpalen gebruiken. Daarvoor heeft u een laadpas nodig. Deze laadpas werkt op alle publieke laadpalen in Nederland. Het aanvragen van de laadpas is meestal gratis. U betaalt alleen voor het opladen van uw elektrische auto.

Nieuwe openbare laadplekken 

De gemeente en Vattenfall werken samen aan nieuwe laadplekken binnen onze gemeente. Heeft u thuis geen laadmogelijkheid (garage of oprit) en is de dichtstbijzijnde laadplek meer dan 300 meter van uw woning? Dan kunt zelf een aanvraag doen bij Vattenfall. Aan de hand van verschillende criteria kijken de gemeente(n) en Vattenfall of de aanvraag wordt goedgekeurd. Een aanvraag gaat dus niet via de gemeente, maar begint bij onze partner.

Parkeren bij laadpaal

De parkeerplekken bij een laadpaal zijn bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s. Een elektrische auto mag bij een laadpaal blijven staan als de auto met een stekker is aangesloten op de laadpaal. Is uw auto helemaal opgeladen? Verplaats de auto dan, zodat andere elektrische rijders in uw buurt de laadpaal kunnen gebruiken.

Bezwaar tegen de plaatsing van een laadpaal

Komt er in uw straat of buurt een nieuwe laadpaal en bent u het hier niet mee eens? Dan kunt u bezwaar maken tegen het verkeersbesluit dat hiervoor wordt genomen.

Hoe kan ik bezwaar maken?

Voor het plaatsen van een openbare laadpaal neemt de gemeente altijd een verkeersbesluit. Dit besluit wordt genomen om het algemene belang te dienen, zoals het stimuleren van elektrisch rijden en het realiseren van voldoende laadpunten.

In het verkeersbesluit staat hoe en tot wanneer u bezwaar kunt maken. Wanneer u bezwaar maakt, moet in uw bezwaarschrift duidelijk staan waarom in uw situatie het algemene belang zou moeten wijken voor uw persoonlijk belang. Uw bezwaar moet binnen 6 weken na verzending van het besluit bij de gemeente binnen zijn. Anders neemt de gemeente uw bezwaar niet in behandeling.

Bezwaren die geen kans maken

Niet alle bezwaren wegen mee in de besluitvorming. Hieronder leest u voorbeelden van veelvoorkomende bezwaren die doorgaans niet tot een andere beslissing leiden.

De parkeerdruk in mijn straat is hoog.

Hoge parkeerdruk is geen reden om een laadpaal niet te plaatsen. In veel delen van de gemeente is de parkeerdruk hoog. Als we alleen laadpalen zouden plaatsen op plekken waar voldoende ruimte is, zouden er nooit genoeg laadpalen kunnen komen. Door de groei van elektrisch rijden en omdat vanaf 2030 geen nieuwe fossiele personenauto’s meer verkocht mogen worden, zijn er steeds meer laadpalen nodig.

Ik parkeer altijd op deze plek.

Dat begrijpen we, maar openbare parkeerplaatsen zijn voor iedereen. Niemand heeft een vaste of persoonlijke parkeerplek in de openbare ruimte.

Er komen te veel laadpalen dicht bij elkaar.

Laadpalen worden zorgvuldig geplaatst op plekken die aan alle eisen voldoen. Geschikte locaties zijn schaars. Daarom plaatsen we, wanneer dat mogelijk is, meerdere laadpalen bij elkaar.

Plaats de laadpaal in het groen.

Laadpalen komen niet in groenvoorzieningen zoals grasvelden. Waar mogelijk kiezen we altijd voor plaatsing op straat.

De laadpaal staat naast een monument.

We vermijden dit zoveel mogelijk. Soms is er echter geen beter alternatief in de omgeving. In buurten met veel monumenten zoeken we naar de best mogelijke oplossing.

Plaats laadpalen aan de rand van de wijk.

We willen elektrisch rijden zo makkelijk mogelijk maken. Dat betekent dat laadpalen in of dicht bij woonwijken staan, zodat inwoners niet te ver hoeven te lopen.

De gemeente plaatst te veel laadpalen; er zijn nu nog weinig elektrische auto’s.

Het aantal elektrische auto’s neemt snel toe. Daarom is het belangrijk om vooruit te plannen en tijdig voldoende laadpunten te realiseren.

Een laadpaal geeft overlast, omdat...

In bezwaarschriften wordt vaak ‘overlast’ genoemd. Tot nu toe is niet aangetoond dat laadpalen structurele overlast veroorzaken. Daarom geldt verwachte of mogelijke overlast niet als geldige toetsingsgrond bij de besluitvorming over verkeersbesluiten.

Overlast door bestaande laadpalen

Ervaart u op een later moment toch overlast, zoals foutief gebruik of geluid? Dan kunt u hiervoor een melding doen. Dit valt onder handhaving, niet onder het bezwaar tegen het verkeersbesluit.

Laadpaal op eigen terrein

U kunt (als particulier) ook op uw eigen terrein een laadpunt realiseren. Het laden is dan meestal goedkoper dan het laden bij een openbare laadpaal. Daarnaast heeft u dan natuurlijk altijd uw laadpunt ter beschikking, wat bij een openbaar laadpunt niet altijd het geval is. Wilt u een laadpaal plaatsen op uw eigen terrein? Dan kunt u terecht bij de autodealer, leasebedrijf of installateur.

Laadpalen op eigen terrein in de historische kernen

In de beschermde stads- en dorpsgezichten van Thorn, Wessem en Stevensweert gelden andere regels voor het plaatsen van een laadpaal op eigen terrein. Als de laadpaal zichtbaar is vanaf de openbare ruimte, geldt er in de regel een verplichting voor het aanvragen van een omgevingsvergunning. Het kan dan zo zijn dat de vorm en kleurstelling van de laadpaal aangepast moeten worden aan de historische omgeving. Voordat een aanvraag omgevingsvergunning aan de orde is, wordt advies gevraagd van de Omgevingscommissie. Bij een instemmend advies wordt een aanvraag omgevingsvergunning afgehandeld.

Informatie over de mogelijkheden van laadpalen in de beschermde stads- en dorpsgezichten krijgt u via onze medewerker Monumenten. Neem hiervoor contact met ons op.