Een alleenstaande ouder die worstelt om de eindjes aan elkaar te knopen. Een senior die hulp nodig heeft bij het boodschappen doen. Een tiener die iemand nodig heeft om mee te praten. Een eenzame buurman die graag in contact komt met anderen. Allemaal voorbeelden waarmee u terecht kunt bij het Sociaal wijkteam. Het Sociaal wijkteam is er voor ondersteuning, advies en hulp aan inwoners. Ellis Pustjens, coördinator van het Sociaal wijkteam, vertelt hier meer over.

Binnen het Sociaal wijkteam werken professionals vanuit verschillende aandachtsgebieden en organisaties nauw met elkaar samen. “Als een inwoner met een vraag of probleem contact opneemt, brengt een medewerker van het Sociaal wijkteam de situatie in kaart", vertelt Ellis. "Samen met de inwoner wordt er gekeken wat de beste oplossing is voor de vraag of het probleem. Dit verschilt per situatie. Soms is iemand al geholpen met het krijgen van informatie. Maar vaak wordt samen met de inwoner gezocht naar een oplossing. De ene keer kan een inwoner het (deels) zelf oplossen met hulp uit de omgeving. Of door gebruik te maken van voorzieningen zoals een open inloop, de Wensbus of door deel te nemen aan één van de activiteiten die georganiseerd worden voor jongeren. Maar het kan ook zijn dat er kortdurende ondersteuning vanuit het Sociaal wijkteam nodig is. Of dat er een indicatie afgegeven wordt voor bijvoorbeeld dagbesteding vanuit de Wmo. Maar vaak is het een combinatie.”

Ellis Pustjens

Ook voor anderen

Veel inwoners weten het Sociaal wijkteam te vinden. Maar het kan altijd beter. Ellis beseft maar al te goed dat het Sociaal wijkteam niet bij iedereen bekend is. “Dat kan ook niet”, vult ze aan. “Inwoners die (nog) geen hulpvraag hebben voor het Sociaal wijkteam, zijn vaak nog niet bekend met ons. Soms weten mensen ook niet goed waar ze met hun vraag of probleem terecht kunnen. Onze inwoners kunnen altijd bij het Sociaal wijkteam terecht. Als het Sociaal wijkteam zelf niet kan helpen, dan kijken we waar de inwoner wel terecht kan.”

Ook als u iemand kent waarover u zorgen heeft, dan kunt u contact opnemen met het Sociaal wijkteam. Ellis: “Zo heeft laatst een inwoner contact opgenomen omdat hij zich zorgen maakte om zijn buurman. Na het overlijden van de buurvrouw zag de inwoner dat zijn buurman niet meer buiten kwam. Ook hiervoor is het Sociaal wijkteam.”

Hulp vragen kan moeilijk zijn

Het komt ook voor dat mensen wel bekend zijn met het Sociaal wijkteam en toch geen contact opnemen. Ellis licht toe: “Soms blijven mensen te lang doorlopen met hun probleem. Hulp vragen is niet altijd gemakkelijk. Of er is bijvoorbeeld sprake van schaamte. Dit hoeft niet. Ik wil iedereen op het hart drukken om er niet te lang mee te blijven rondlopen. Als wij tijdig samen naar de situatie kijken, dan is er vaak nog veel mogelijk.”

Toekomst

Hoe eerder iemand aanklopt voor hulp, hoe beter. “Als je kijkt naar de zorg in Nederland, dan wordt de krapte in de zorg een steeds groter probleem”, vertelt Ellis. “Als Sociaal wijkteam denken wij erover na om ook in de toekomst goede zorg en ondersteuning te kunnen blijven bieden. Door sneller en lichter te ondersteunen, zorgen we er bijvoorbeeld al voor dat mensen langer zelfstandig kunnen blijven functioneren. Daarnaast hoop ik dat de mensen ook oog blijven houden voor hun medemens. Het is iets wat we samen moeten doen.”

Het Sociaal wijkteam blijft zich ontwikkelen. Bekendheid van het Sociaal wijkteam is daarbij belangrijk. Ellis: “We sluiten graag aan bij initiatieven en/of activiteiten, zodat we uitleg kunnen geven over wat het Sociaal wijkteam is en doet. Zo ben ik laatst naar SamenZijn in Linne geweest.” Wilt u ook dat wij langskomen om meer te vertellen over het Sociaal wijkteam? Neemt u dan contact op met Ellis Pustjens via e.pustjens@gemeentemaasgouw.nl of 0475 - 25 50 47. “We blijven groeien en ons inzetten om onze inwoners te kunnen ondersteunen” vult Ellis verder aan. “Dat maakt het werk juist zo waardevol!”

Meer informatie

Heeft u een vraag of zoekt u hulp? U kunt het Sociaal wijkteam bereiken via 0475 - 85 25 00 of sociaalwijkteam@gemeentemaasgouw.nl. Ook kunt u langs komen tijdens het inloopspreekuur in Sociaal Maatschappelijk Centrum de Spil op maandag tot en met donderdag van 9:00 tot 12:00 uur. Het adres is Suikerdoossingel 49 in Maasbracht. Meer informatie vindt u ook op onze website.