In Maasgouw hebben we straten, pleinen, parken, groenstroken en weides. Die willen we graag zo mooi mogelijk houden voor onze inwoners. De medewerkers van het team Beheer Openbare Ruimte (BOR) zijn het hele jaar bezig met onderhoud. Maar wat doet het team precies? En met welk doel? De komende tijd geven we in verschillende verhalen een beeld van de medewerkers en werkzaamheden van team BOR. Deze keer het verhaal van de wegbeheerder.

Wat doet een wegbeheerder?

Als wegbeheerder van de gemeente werk je aan het onderhouden en verbeteren van alle wegen en verhardingen binnen de gemeente. Je staat voor een aantal uitdagingen, zoals ervoor zorgen dat de wegen veilig zijn en voldoen aan de verkeersregels. Maar ook dat ze goed begaanbaar zijn voor alle weggebruikers en zorgen voor een goede doorstroming van het verkeer. En dat alles binnen de financiële ruimte, die vooral door alle prijsstijgingen de laatste periode behoorlijk wordt beïnvloed. Ruud Strijbosch is zo’n 1,5 jaar wegbeheerder bij gemeente Maasgouw. Hij is ooit begonnen als opperman in de wegenbouw.  “Ik ben ooit onderaan de ladder begonnen en hierdoor heb ik ervaring met veel aspecten die in mijn huidige baan ook van belang zijn. Ik hou van mijn werk en streef ernaar om ervoor te zorgen dat iedereen tevreden is met de staat van de wegen.”

Ruud Strijbosch

Samenwerking

Een wegbeheerder werkt nauw samen met andere afdelingen binnen de gemeente, denk bijvoorbeeld aan verkeerskundigen. Samen wordt ervoor gezorgd dat alle wegen op de juiste manier worden onderhouden en eventueel aangepast. “Maar het werk van een wegbeheerder vereist ook communicatie met andere belanghebbenden”, legt Ruud uit. “Zo ga je bijvoorbeeld in gesprek met bewoners die klachten hebben over verkeersoverlast. Of pak je meldingen op die binnenkomen via de dorpscontactpersonen in Maasgouw of Fixi. Daarnaast is ook overleg met bedrijven en hulpdiensten belangrijk om ervoor te zorgen dat alle partijen tevreden zijn en kunnen functioneren in Maasgouw. Het is een uitdaging om deze belangen in balans te houden en iedereen tevreden te stellen.”

Ontwikkelingen samenleving

Er zijn ook andere ontwikkelingen in de samenleving waar een wegbeheerder tegenaan loopt. “Denk bijvoorbeeld aan een samenleving die steeds mondiger wordt”, vult Ruud aan. “En inwoners willen ook graag dat onderhoud waar zij last van hebben zo snel mogelijk wordt opgepakt. Begrijpelijk, maar helaas kan dat vaak niet. Vaak is onderhoud op een andere plek noodzakelijker. We hebben immers nog steeds honderden kilometers aan wegdek, fietspaden en trottoirs. Gelukkig kan ik vrij goed omgaan met mensen. Het contact met diversen partijen, waaronder onze inwoners, is ook echt iets waarvan ik kan genieten. En met een goede onderbouwing waarom je iets wel of niet doet kom je vaak al een heel eind. Het stelt anderen in staat je beslissingen te begrijpen.”

Duurzaamheid

Een ander aspect waar een wegbeheerder steeds meer mee te maken krijgt is duurzaamheid. Duurzaamheid is een belangrijk thema geworden in de samenleving en speelt ook een grote rol in de infrastructuursector, waaronder wegbeheer. Om duurzaamheid te bevorderen, wordt er gekeken naar verschillende maatregelen. “Zo hebben we onlangs op verschillende plaatsen in Maasgouw het asfaltonderhoud verduurzaamd door het bindmiddel gedeeltelijk te vervangen door een biologische variant. Zo gebruiken we minder schadelijke stoffen”, legt Ruud uit. “Omdat dit asfalt op een lagere temperatuur wordt geproduceerd, besparen we ook nog eens flink op het gasverbruik.”

Voorlopig nog niet klaar

Ruud haalt veel voldoening uit zijn werk en voert het met veel plezier uit. “Het zien van verbeteringen in de infrastructuur, het oplossen van problemen en het bijdragen aan een betere leefomgeving vóór en mét de inwoners van Maasgouw geeft me veel voldoening.” Hij kijkt dan ook met een tevreden gevoel terug op zijn werk. “Je hebt een belangrijke rol in het creëren van een veilige, mooie en goed onderhouden infrastructuur. Dat doet me goed. En daar ben ik voorlopig nog lang niet mee klaar!”