Afgelopen vier weken hebben leerlingen van 10 basisscholen uit de gemeenten Leudal, Maasgouw en Roerdalen elektronisch afval ingezameld. In totaal zamelden de scholen met de hulp van buurtbewoners maar liefst 29.148 oude elektronische apparaten in. Echt een enorm aantal, meer dan drie zeecontainers vol!

Basisschool De Triangel uit Linne is met 7.800 ingezamelde apparaten en 5847 punten de uiteindelijke winnaar van de E-waste Race van RD Maasland. Wethouder Sjors Blomen van gemeente Maasgouw overhandigde vrijdag 29 maart de trotse school de cheque van € 500. Hij feliciteerde de kinderen van harte en benadrukte nogmaals dat zij een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan het hergebruik van waardevolle grondstoffen uit elektronica.

Wethouder Blomen: “Ik ben trots op deze klas die bijna 8.000 elektronische apparaten heeft ingezameld. Ze bezochten een Repair Café, maakten een campagne-video, zetten 13 advertenties op Marktplaats en zijn 8 keer in de media verschenen! Maar ook de andere scholen hebben heel veel apparaten ingezameld en extra opdrachten uitgevoerd. Het was geweldig om te zien hoe betrokken en enthousiast de kinderen waren tijdens deze wedstrijd. Het is ook echt belangrijk dat we deze apparatuur apart inzamelen. Bruikbare onderdelen halen we eruit om opnieuw te gebruiken. En dat is allemaal goed nieuws voor ons milieu.”

Spannende strijd

Alle scholen deden vier weken lang actief mee en verzamelden zoveel mogelijk punten door elektronisch afval bij buurtbewoners op te halen, te (laten) repareren of media aandacht rondom het onderwerp te creëren. Het was dan ook tot op het laatste moment een zeer spannende strijd. Basisschool De Triangel verzamelde uiteindelijk de meeste punten. De Latasteschool uit Horn eindigde op een goede tweede plaats en de St. Martinusschool uit Vlodrop op de derde plaats. Ook de andere basisscholen uit Maasgouw die deelnamen aan de E-waste Race scoorden goed. Basisschool de Koningsspil werd vierde met 5143 ingezamelde oude elektronische apparaten. De St. Medardusschool uit Wessem werd vijfde. De leerlingen zamelden in totaal 2070 apparaten in.

RD Maasland zorgt ervoor dat alle apparaten die zijn ingezameld hergebruikt of gerecycled worden. Op deze manier draagt de race bij aan een duurzame kringloop van de kostbare grondstoffen die in oude elektronica zitten.