Na de officiële overhandiging half maart van de tweede uitgave van de BieëgdjerAGENDA in de hoeskamer in ’t Leuke is de BieëgdjerAGENDA bij alle inwoners In Beegden in de brievenbus gevallen. In de agenda staan de openbaar toegankelijke activiteiten in Beegden. De papieren agenda verschijnt 3 keer per jaar.

Hoe is dit idee ontstaan? We vragen het Louis Noblesse. Louis regelt de publiciteit voor de Werkgroep Heemkunde. Hij neemt ook de redactie voor de BieëgdjerAGENDA voor zijn rekening.

Niet iedereen wil online

“Het idee voor de papieren agenda is ontstaan vanuit de vraag van, vooral de wat oudere, mensen uit het dorp. Zij gaven aan het vervelend te vinden dat ze niet meer weten wat er te doen is. ‘t Waekblaad verschijnt vaak niet, ook de Klepper en de gemeentegids zijn verdwenen. Niet iedereen vindt het prettig om online informatie te zoeken. De papieren agenda is dan ook heel goed ontvangen in het dorp.”

Officiële overhandiging van de BieëgdjerAGENDA
Mevrouw Timmermans van de Huiskamer Plus krijgt de tweede Bieëgdjer Agenda van Har Knoops overhandigd. Naast Har Knoops staan Louis Noblesse en Paul Pollaert.

Kosten zelf dragen

“In de eerste instantie bleek er bij de gemeente geen potje te zijn voor de BieëgdjerAGENDA. Toen hebben we als Heemkunde besloten om het idee toch uit te werken en de kosten zelf te dragen. In de statuten van de Werkgroep Heemkunde staat namelijk dat de Werkgroep Heemkunde ook openbare publicaties tot hun taak rekent. Ook hebben we voor de eerste editie wat sponsoren gevonden.”

Dat willen wij ook!

“Afgelopen december zagen de dorpscontactpersonen Wendy en Audrey bij ‘t Leuke de agenda liggen. Ze zijn toen zelf met het aanbod gekomen van een bijdrage uit het Leefbaarheidsfonds. Ze zeiden: “Dit is zo’n goed idee, dat hadden we zelf nooit kunnen bedenken!” Dat was opvallend natuurlijk. Normaal moet je zelf de weg zoeken naar het geld. Het mooie is dat Audrey en Wendy de agenda hebben meegenomen naar andere plekken en daar krijgen ze te horen: “Dit willen wij ook!”

Het Beegdense gevoel

“Ons geluk is dat de Werkgroep Heemkunde alles in huis heeft om dit zelf te maken. Als Werkgroep Heemkunde Beegden is er een prima samenspel. We horen  regelmatig: ‘Hoe krijgen jullie dat allemaal voor elkaar?’ “Dat is het Beegdens gevoel, dat hebben de mensen gewoon die hier wonen”,  zegt Louis terwijl er een grote trotse glimlach verschijnt op zijn gezicht.

Ook een goed idee voor de buurt of het dorp?

Neem contact op met onze dorpscontactpersonen. Wendy is bereikbaar op 06 - 18 25 06 57 en Audrey op 06 - 57 41 59 76. E-mailen kan ook dorpscontactpersoon@gemeentemaasgouw.nl

Logo BieëgdjerAGENDA