Identiteitskaart

Met een identiteitskaart (ID-kaart) kunt u laten zien wie u bent (identificatie). U vraagt een identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente. Maak voor de aanvraag eerst een afspraak.

Hoe werkt het?

Iedereen vanaf 14 jaar moet in Nederland een eigen paspoort of identiteitskaart hebben. U moet deze kunnen laten zien als daarom wordt gevraagd. Dit heet de identificatieplicht.

Maak direct een afspraak

Wat moet ik meenemen?

Als u naar de afspraak bij de gemeente komt, neemt u het volgende mee :

  • een recente pasfoto (in kleur), niet ouder dan zes maanden. De foto moet voldoen aan de pasfoto-eisen. De foto wordt beoordeeld door de baliemedewerker. Hij of zij beoordeelt of de foto voldoet;
  • op uw identiteitskaart worden uw vingerafdrukken opgenomen. Zorg voor schone vingers;
  • alle huidige paspoorten en identiteitskaarten die u nu nog heeft, ook als ze zijn verlopen;
  • pinpas of geld. U betaalt direct bij de aanvraag.

Aanvraag voor uw kind onder de 12 jaar?

Vraagt u een identiteitskaart aan voor uw kind dat jonger is dan 12 jaar? Hiervoor geldt het volgende:

  • kinderen moeten zelf aanwezig zijn bij de aanvraag en bij het afhalen van hun identiteitskaart;
  • kinderen onder de 12 jaar hoeven geen vingerafdrukken te laten maken;

Neem dan het volgende mee naar de afspraak:

  • een recente pasfoto (in kleur), niet ouder dan zes maanden. De foto moet voldoen aan de pasfoto-eisen. De foto wordt beoordeeld door de baliemedewerker. Hij of zij beoordeelt of de foto voldoet;
  • voor kinderen onder de 6 jaar zijn enkele uitzonderingen. Lees hiervoor de pasfoto-eisen;
  • alle paspoorten en identiteitskaarten die u nog heeft van uw kind, ook als ze zijn verlopen;
  • pinpas of geld, u betaalt direct bij de aanvraag.
  • (kopie van) het identiteitsbewijs van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft;
  • Schriftelijke toestemming van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft. Gebruik hiervoor onderstaand formulier en onderteken met DigiD. U kunt beiden ook ter plekke een handtekening zetten, dan hoeft u geen formulier in te vullen.

DigiDToestemming aanvraag ID-kaart kind

Wat kost het? (2024)

  • Een identiteitskaart voor personen tot en met 17 jaar kost € 40,-
  • Een identiteitskaart voor personen vanaf 18 jaar kost € 75,-
  • Extra kosten voor een spoedprocedure zijn € 57,-

Haal- en brengservice

Kunt u de identiteitskaart niet persoonlijk aanvragen? Dan kunt u gebruik maken van de haal- en brengservice. U kunt hier alleen gebruik van maken wanneer om zwaarwegende redenen niet van de aanvrager kan worden gevraagd dat hij/zij persoonlijk verschijnt. Dit is ter beoordeling van een medewerker die zich bezighoudt met de haal- en brengservice. Hier worden extra kosten van €18,- per bezoek voor gerekend. 

Geldigheid

Een identiteitskaart is 10 jaar geldig als u achttien jaar of ouder bent. Bent u jonger dan achttien jaar? Dan is de kaart 5 jaar geldig.

Hoe gaat het verder?

U kunt uw identiteitskaart  in principe na 7 werkdagen afhalen. Als u een spoedaanvraag 's ochtends hebt gedaan, kunt u uw identiteitskaart de volgende werkdag na 11.00 uur afhalen. 

Voor het ophalen van uw identiteitskaart hoeft u geen afspraak te maken. U kunt zich hiervoor (tijdens de openingstijden van burgerzaken) melden bij de receptie.

Er kunnen zich altijd onvoorziene omstandigheden voordoen waardoor uw identiteitskaart niet op de afgesproken termijn binnen is. Dit geldt ook voor een spoedprocedure. Als u uw oude identiteitskaart niet meer heeft en u heeft geen ander identiteitsbewijs, doet de gemeente onderzoek om uw identiteit vast te stellen. Hierdoor kan het langer duren voordat u uw identiteitskaart krijgt. 

'Paspoortenpiek' tussen 2024 - 2028: vraag tijdig uw reisdocument aan

Tien jaar geleden, in 2014 ging de geldigheidsduur van paspoorten voor volwassenen van vijf naar tien jaar. Het effect daarvan is vanaf 2024 te merken. Veel mensen moeten dan hun paspoort of identiteitskaart vernieuwen. Dit noemen we de ‘Paspoortpiek’. Het is verstandig om voor de drukte (online) een afspraak te maken om uw reisdocument te vernieuwen. De piek start in 2024 en duurt naar verwachting 5jaar, dus tot en met 2028.

Uiteindelijke doorlooptijd

In Maasgouw doen we er alles aan om u zo snel mogelijk te kunnen helpen. De aanvragen zelf worden verwerkt door het ministerie. Wij hebben helaas geen invloed op de uiteindelijke doorlooptijd, omdat dit landelijk speelt.

Plan op tijd een afspraak om uw reisdocument te vernieuwen

Verloopt uw identiteitsbewijs binnenkort? Denk er dan aan om tijdig uw ID-kaart te verlengen. We verwachten meer aanvragen dan normaal, waardoor uw aanvraag langer kan duren dan u van ons gewend bent. Het is verstandig om tijdig een afspraak maken, voordat uw reisdocument verloopt. Stel dat uw identiteitskaart half mei verloopt, dan kunt u alvast voor eind april een afspraak inplannen. 

Wist u dat u uw reisdocument eerder kunt vernieuwen dan vlak voor de verloopdatum? Zo voorkomt u dat u uw document niet op tijd ontvangt.

Reizen met kinderen

Als u met uw kind naar het buitenland reist, heeft uw kind een eigen paspoort of identiteitskaart nodig. Daarnaast kan het zijn dat u toestemming nodig heeft van de andere ouder als u alleen met uw minderjarige kind wilt reizen. Ga naar de website van Rijksoverheid om te checken of dit zo is.

Op de website van de Rijksoverheid vindt u ook meer informatie over reizen met kinderen. Ook vindt u daar het toestemmingsformulier.

Is uw identiteitskaart kwijt of gestolen?

Waar bent u uw identiteitskaart verloren?

In Nederland

Als uw paspoort of identiteitskaart in Nederland is kwijtgeraakt, kunt u direct een nieuwe aanvragen. Bij deze aanvraag tekent u een Verklaring van vermissing. U hoeft dus geen aangifte te doen bij de politie. Als u uw oude paspoort of identiteitskaart terugvindt, bent u verplicht het bij ons in te leveren. Het oude document is niet meer geldig.

U kunt de vermissing doorgeven aan de balie (maak hiervoor een afspraak) of via onderstaand formulier.

DigiDAangifteformulier vermissing reisdocument

In het buitenland

Is uw paspoort of identiteitskaart in het buitenland kwijt of gestolen? Doe dan aangifte bij de politie ter plaatse. Vraag altijd om een schriftelijk bewijs hiervan. Dit bewijs heeft u nodig voor uw verzekering. Meld ook bij de Nederlandse ambassade of het consulaat dat uw paspoort of identiteitskaart is verdwenen en vraag een noodpaspoort aan.