Een afschrift (volledige weergave van de feiten) of een uittreksel (beperkte inhoud) van een akte kunt u om verschillende redenen aanvragen. Denk bijvoorbeeld aan een geboorte, huwelijk, geregistreerd partnerschap, echtscheiding of overlijden. 

Een afschrift of uittreksel aanvragen

U vraagt een afschrift of uittreksel burgerlijke stand aan bij de gemeente waar het rechtsfeit heeft plaats gevonden. Dit kunt u online, aan de balie of via een e-mail doen. Geef aan waarom u het afschrift of uittreksel nodig heeft.

U kunt voor de volgende personen een uittreksel aanvragen:

  • uzelf;
  • uw kind dat bij u woont (ook als hij of zij ouder is dan 16 jaar);
  • uw partner;
  • uw ouder;
  • iemand anders als deze persoon u hiervoor machtigt. Dat kan in een brief waarin hij of zij meldt dat u toestemming krijgt om als gemachtigde op te treden.

Wat moet ik doen?

U kunt een afschrift burgerlijke stand online aanvragen of aan de balie. 

Online aanvragen

Het makkelijkste is om de aanvraag online te doen. U betaalt direct en krijgt het afschrift per post thuis gestuurd. Maak hiervoor gebruik van onderstaand formulier. U logt in met DigiD. Aan het eind van het formulier kunt u betalen, dit doet u met iDeal.

U kunt de volgende afschriften aanvragen:

  • Geboorteakte
  • Huwelijksakte
  • Akte van partnerschapsregistratie
  • Echtscheidingsakte
  • Overlijdensakte
  • Akte van ontbinding partnerschap

DigiD linkAfschrift burgerlijke stand aanvragen

Let op! Kijk goed welk afschrift u nodig heeft en zorg dat u de juiste gegevens invult. Als u bijvoorbeeld de verkeerde gemeente invult, dan kunnen wij uw aanvraag niet verwerken. Afschriften die besteld en afgerekend zijn, worden niet terugbetaald als de aanvraag verkeerd is ingevuld of het verkeerde afschrift is besteld.

Aan de balie

Wilt u een afschrift aan de balie van de gemeente aanvragen? Maak dan een afspraak en neem een geldig identiteitsbewijs mee. U betaalt aan de balie contant of per pin.

Maak direct een afspraak

Via e-mail

Als u in het buitenland woont, kunt u een afschrift of uittreksel schriftelijk aanvragen door een e-mail te sturen naar info@gemeentemaasgouw.nl.

Vermeld in uw e-mail waarom u het afschrift of uittreksel nodig heeft en in welke gemeente het rechtsfeit heeft plaatsgevonden. Voeg bij het verzoek een kopie van uw legitimatiebewijs toe. Vervolgens ontvangt u van ons een e-mail met het verzoek tot betaling. Zodra u heeft betaald, sturen wij u het afschrift of uittreksel toe.

Wat kost het?

Een afschrift of uittreksel burgerlijke stand kost € 14,30.

Hoe gaat het verder?

Het afschrift of uittreksel wordt na enkele werkdagen per post naar u opgestuurd, ongeacht of u het online, aan de balie of via e-mail aanvraagt.

Iemand anders machtigen

Wanneer iemand anders de aanvraag voor u doet bij de gemeente, geeft u diegene een brief mee met daarin:

  • de reden waarom u het afschrift of uittreksel nodig hebt;
  • de naam van de gemachtigde;
  • uw handtekening;
  • de handtekening van de gemachtigde.

De gemachtigde neemt uw machtigingsbrief mee naar de gemeente met een kopie van uw geldige identiteitsbewijs. Ook heeft de gemachtigde zijn of haar eigen identiteitsbewijs nodig.

Internationaal uittreksel

Een uittreksel burgerlijke stand is in meer talen verkrijgbaar. Geef bij uw aanvraag aan dat u een internationaal uittreksel wilt. U kunt dit uittreksel gebruiken voor instanties in het buitenland. 

Een afschrift burgerlijke stand is alleen verkrijgbaar in het Nederlands. Als u een afschrift in een andere taal nodig hebt, moet u het afschrift zelf laten vertalen door een beëdigde vertaler.

Bent u tevreden over deze pagina?