Herinrichting wijk “Oad Brach”
De openbare ruimte van de wijk Oud-Maasbracht wordt opnieuw ingericht. De aanleiding hiervoor is dat de bestaande riolering vervangen moet worden. Ook is het straatwerk (de verharding) toe aan onderhoud. Hiervoor moeten de straten opengebroken worden. Dit biedt kansen voor een nieuwe inrichting. In 2027 zal begonnen worden met de daadwerkelijke uitvoering. We willen u als inwoner van Oud-Maasbracht bij de plannen en inrichting betrekken.
Wat gaan we doen?
Om te komen tot een nieuwe inrichting nemen we de komende tijd een aantal stappen. De eerste stap is maken van een blauwdruk ofwel een wijkvisie. Dit doen we samen met de inwoners van de wijk. De blauwdruk laat oplossingsrichtingen zien voor de verschillende soorten straten in uw wijk. Deze blauwdruk koppelen we terug aan de inwoners van de wijk. Hierna wordt dit uitgewerkt tot concrete inrichtingsplannen voor de diverse straten in de wijk. Ook deze plannen worden met de inwoners gedeeld.
Waar gaan we aan de slag?
De herinrichting van de wegen wordt in meerdere fasen uitgevoerd. Het projectgebied en de betreffende fasen ofwel deelprojecten is weergegeven in onderstaande kaart.

Wat hebben we al gedaan?
Alweer een hele tijd geleden (periode 2016-2020) is Oad Brach (fase 1) opgepakt en uitgevoerd. Ook toen is er in samenspraak met bewoners een vergelijkbaar traject ingezet en zijn een diverse wegen heringericht. Graag willen we zoveel mogelijk aansluiten (met beeld en kwaliteit) op deze wegen.
Denk met ons mee
We vragen u als inwoner van de wijk om uw feedback om te komen tot een gedragen blauwdruk van de wijk. Dit doen we met een online vragenlijst. Op basis van deze blauwdruk zullen, in een latere fase, de detailontwerpen voor de straten opgesteld worden. Dit zal naar verwachting tijdens fysieke bijeenkomsten plaatsvinden.
Dit willen we doen aan de hand van de volgende thema's waar we graag uw mening over horen:
- Verkeersveiligheid
- Groenvoorzieningen
- Parkeren
- Wateroverlast
Invullen van de vragenlijst
Via onderstaande link vult u de vragenlijst in. Deze vragenlijst is alleen bedoeld voor inwoners uit de wijk.
Goed om te weten
Naast uw mening zijn er wettelijke kaders waaraan de toekomstige inrichting van de wijk moet voldoen. Zo moeten de wegen ingericht worden conform Duurzaam Veilig (landelijke norm), als zijnde een 30 km/uur zone. Daarnaast streven we naar een groene(re) inrichting van uw wijk en willen we op een (meer) duurzame wijze omgaan met het regenwater. Dit in het kader van klimaatadaptatie.
Hoe nu verder?
Na het ophalen van uw mening gaat het project verder met onderstaande stappen:
- Opstellen van een blauwdruk
- Presenteren blauwdruk aan de buurt (door een inloopavond)
- Maken van detailontwerpen van de wegen. Dit zal plaatsvinden per deelproject
- Presenteren van de detailontwerpen aan de buurt (per deelproject)
- Uitvoering van de werkzaamheden (per deelproject).
Het is op dit moment nog niet mogelijk een concreet tijdpad aan te geven. De uitvoering zal plaatsvinden in fasen in de periode tussen 2027 en 2030.
Heeft u vragen?
Dan kunt u deze stellen aan Luc Graus van gemeente Maasgouw. Hij is bereikbaar via 0475 - 85 25 00.
U kunt ook de projectpagina van de aannemer bezoeken: