De eerste 1000 dagen zijn cruciaal voor de ontwikkeling van een kind. Logisch dus dat Maasgouw er alles aan doet om elke baby een gezonde en kansrijke start te bieden. Als beleidsmedewerker jeugd is Nicoletta Simbula binnen onze gemeente de spil in deze missie. Voor Nicoletta is een werkdag geslaagd als ze een jong gezin ziet stralen. “Een kind dat lekker in z’n vel zit en ouders die vertrouwen hebben in het ouderschap, daar word ik oprecht blij van.”

Vanzelfsprekend is dat geluksgevoel niet, zo weet de beleidsmedewerker jeugd. De cijfers liegen niet. Wanneer kinderen op jonge leeftijd in de knel raken en hulp nodig hebben, ligt de oorzaak in 80 procent van de gevallen in de thuissituatie. Bij de ouders dus. Problemen in de relationele sfeer of op het werk, schulden, agressie of een verslaving; allerhande stressfactoren kunnen een gezonde start van een kind in de weg staan. “Daarom zetten we in Maasgouw zwaar in op preventie. Op een stevige basis. Door al vanaf de zwangerschap de aandacht op het gezin te richten, besparen we heel veel onnodig leed en voorkomen we dat kinderen in een later stadium professionele en dure jeugdzorg nodig hebben”, stelt Nicoletta.

Nicoletta Simbula

Samen voor een kansrijke start

Binnen een netwerk van veertien samenwerkende gemeenten in Noord- en Midden-Limburg geeft de beleidsmedewerker in Maasgouw lokaal invulling aan het landelijke programma Kansrijke Start. Gerichte acties (vanaf de zwangerschap tot het tweede levensjaar) moeten ervoor zorgen dat elk kind kan opgroeien in een gezonde en veilige omgeving.

Zoals het project Centering Zwangerschap, waarbij aanstaande ouders tijdens de zwangerschap in groepen begeleid worden; zowel medisch als maatschappelijk. “De ervaringen zijn heel positief. Ouders ontmoeten elkaar, delen hun ervaringen rond gezamenlijke thema’s en helpen elkaar. Heel praktisch en laagdrempelig met veel ruimte voor humor. Voor jonge ouders is er een soortgelijke groep waarbij ervaringen worden gedeeld over het ouderschap. Het zijn mooie voorbeelden van hoe je samen kunt zorgen voor een kansrijke start van je kind.”

Nicoletta weet uit eigen ervaring hoe fijn het is om als kersverse moeder een ervaringsdeskundige in de buurt te hebben. “Ik heb een geweldige buurvrouw, ze heeft vier kinderen grootgebracht. Bij haar kan ik terecht met al mijn vragen over mijn eigen kind.”

Ter aanvulling op het landelijk programma biedt de gemeente Maasgouw ‘Ouders Inc’ aan. “Een online cursus met praktische tips en tools voor ouders die ook wel eens moe zijn, ruzie maken, onzeker zijn of gewoon meer willen weten over het ouderschap.”

Ook het project Buurtgezinnen draait om samenwerking. Onder het motto ‘Opvoeden doen we samen’ worden gezinnen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken gekoppeld aan een stabiel gezin in de buurt. Zo krijgen kinderen wat extra liefde en aandacht en worden ouders ontlast. “Inmiddels hebben we met dit project de verbinding gezocht met Wel.kom. Samen gaan we buitenspeeldagen organiseren zodat ouders elkaar kunnen ontmoeten.”

Omkijken naar elkaar

Het is Nicoletta ten voeten uit. Zij is de verbindende schakel tussen beleid en praktijk. Zij gaat het gesprek aan met instanties die betrokken zijn bij de ontwikkeling van kinderen, wijst ouders de weg, brengt partijen en initiatieven bij elkaar en stippelt waar nodig nieuw beleid uit. Daarnaast brengt ze samen met haar collega’s in kaart hoe het op dit moment met de jeugd in Maasgouw gesteld is; welke knelpunten er zijn en welke behoeften er onder jongeren leven.

Hoe belangrijk het ook is om problemen te signaleren en op te lossen, succesvol jeugdbeleid begint aan de basis. Nicoletta roept inwoners van Maasgouw dan ook op om waakzaam te zijn en óm te kijken naar elkaar en elkaars kinderen. “Samen kunnen we heel veel problemen voorkomen.”

Global Goals

Global Goal 3: goede gezondheid en welzijn

Gemeente Maasgouw heeft zich verbonden aan de Global Goals. Dit zijn 17 doelen voor een betere, duurzame wereld. Dit project draagt bij aan één daarvan. Lees hier meer over de Global Goals.