Het was voor Esther Laumen uit Maasbracht meteen duidelijk. Ze wilde meedoen aan de proef ‘Vergroen mee’ van gemeente Maasgouw. Een proef waarbij inwoners met hulp van de gemeente de stenen in hun voortuin vervangen door groen. “Ik kan het iedereen aanbevelen”, zegt Esther. “Het is even werk, maar daarna heb je enorm veel plezier van een groene en mooie tuin." Ruim 40 inwoners hebben zich aangemeld en nemen deel aan de proef.

Voordelen proef

Onder het motto ‘Samen maken we de tuinen in Maasgouw groener en koeler’ werd de proef eerder dit jaar aangekondigd door de gemeente. Iedereen met stenen of grind in de voortuin kon zich aanmelden. En de voordelen waren groot. Zo werden stenen en grind gratis afgevoerd, werd er gratis tuinaarde geleverd en waren er gratis planten voor maximaal 18 m². Esther was meteen enthousiast maar ze twijfelde even of ze wel deel mocht nemen. Haar tuin is immers groter dan 18 m². “Hierdoor heb ik een deel van de planten zelf moeten betalen”, legt Esther uit. “Maar dat was geen probleem, ik was al blij dat ik de tuin met hulp van de gemeente kon vergroenen.”

Waarom is een groene tuin belangrijk?

Een groene tuin heeft veel voordelen. Het is namelijk goed voor insecten, vogels en andere dieren. Maar een tuin met veel groen is ook koeler waardoor je je tijdens een hele warme zomer een stuk prettiger voelt. Ook voorkomt het wateroverlast bij een flinke hoosbui en kan een groene tuin onderhoudsvriendelijk zijn. “Maar je wordt er natuurlijk ook enorm blij van”, voegt Esther toe. “Ik kijk nu al uit naar het voorjaar en de zomer als alles in bloei staat. Hier word ik enorm blij van.”

Esther Laumen en haar moeder Marlie Laumen

Uitlaatklep

Esther is 43 jaar en heeft al bijna 25 jaar de ziekte ME (myalgische encefalomyelitis). Hierdoor lukt het haar niet meer om dingen te doen die ze gewend was. Werken in de tuin kan ze wel, maar met mate. “Tuinieren is voor mij een enorme uitlaatklep,” vertelt Esther. “Het lukt niet altijd even goed, maar ik krijg er energie van. Ik vind het gewoon heerlijk om met mijn handen in de grond te zitten. Bovendien ben ik enorm trots dat ik zo kan laten zien dat ik ook iets voor elkaar krijg.”

Haar gezin en groen

Esther woont samen met haar vriend en 2 kinderen aan de Boegstraat in Maasbracht. Ze wonen hier pas 3 jaar. Door andere prioriteiten was er eerder geen tijd om de voortuin, die voor een groot deel bestond uit grind en buxussen, te vergroenen. “Het project van de gemeente kwam op een goed moment”, zegt Esther. “Ik kan enorm genieten van de tuin. Mijn vriend vindt het wel leuk dat de tuin er mooi uitziet, maar hij heeft er verder niks mee. Bovendien heeft hij geen groene vingers. Ik probeer de kinderen er wel bij te betrekken. We gaan vaker samen op zoek naar vlinders en bijen in de tuin.”

Logo draag je steentje weg

Aanrader voor iedereen

Nadat de proef ‘Vergroen mee’ in Maasbracht is afgerond, bekijkt de gemeente of het volgend jaar ook in andere kernen van Maasgouw wordt uitgevoerd. Esther kijkt tevreden terug op haar deelname. “Het is zeker een goede manier om mensen af te helpen van een saaie, grijze tuin. Ik kan het iedereen aanraden. Natuurlijk kost het wel tijd om de tuin in te richten, maar je hoeft de planten maar in de grond te stoppen en dan wordt het vanzelf leuk!”

Kijk voor meer informatie ook op de pagina voortuin vergroenen.