Bij het Sociaal wijkteam kunt u terecht met allerlei vragen over bijvoorbeeld opvoeden, gezondheid en wonen. In een reeks verhalen stellen de mensen achter het Sociaal wijkteam zich de komende tijd aan u voor.  Deze keer Mignon Meijer. Mignon zit in het Sociaal wijkteam als klantmanager Wmo. Zij vertelt u wat ze doet en ook waarom.

Mignon is sinds 2015 klantmanager Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning). Samen met 7 andere klantmanagers Wmo helpt ze inwoners in Maasgouw. Dit doet ze met veel liefde en plezier. “Het is belangrijk om empathisch te luisteren door te vragen, te kijken naar wat er wel kan en hoe iets opgelost kan worden vanuit voorliggende voorzieningen. Ik vind het fijn om een luisterend oor te zijn. Iets kunnen betekenen, dat is voor mij heel belangrijk.” Tijdens haar werkdag gaat Mignon op huisbezoek, werkt de administratie bij en heeft telefonisch contact met cliënten. Ze heeft ook contact met netwerkpartners om op de hoogte te blijven van actuele ontwikkelingen. “Je hebt contact met veel verschillende mensen. Ik geniet van het afwisselende werk.”

Mignon Meijer

Goed beeld van de situatie

Meldingen voor de Wmo komen telefonisch binnen of via de website van de gemeente. De gemeente wil graag een goed beeld krijgen van de situatie. Daarom neemt de klantmanager Wmo na een melding telefonisch contact op om de situatie te bespreken. Als blijkt dat er niet meteen een oplossing is, volgt er een afspraak voor een gesprek, het zogenaamde keukentafelgesprek bij de mensen thuis. “Welke hulp de gemeente geeft, hangt af van de situatie, de vraag en wat de goedkoopst passende oplossing is voor de cliënt”, vertelt Mignon Meijer. “Dit kan overigens voor iedereen anders zijn, ondanks dat de vraag hetzelfde kan zijn.“

Verschillende situaties

“Mensen met verschillende problemen komen terecht bij de klantmanagers Wmo”, legt Mignon uit. “Denk bijvoorbeeld aan mensen met psychische problemen of mensen die zich eenzaam voelen. Maar ook mensen die weinig structuur hebben of problemen met het schoonhouden van de woning.” Allereerst bekijkt de gemeente of de cliënt zelf de problemen op kan lossen. “Dit kan bijvoorbeeld door hulp van familie, huisgenoten, buren of vrienden en bekenden. Maar ook wordt gekeken hoe de cliënt zich binnens- en buitenshuis verplaatst”, vult Mignon aan. Samen met de klantmanager Wmo wordt naar een goede oplossing gezocht.

Ook een informatieve en adviserende rol

“Het is niet altijd vanzelfsprekend dat de klantmanager Wmo het probleem ook op kan lossen in de vorm van extra hulp”, vertelt Mignon. “We bekijken de problemen en de beperkingen en van daaruit zoeken we naar een passende oplossing. Soms kan het antwoord ook informatief en/of adviserend zijn. Dit zijn ook taken van de klantmanager. De cliënt ziet het niet altijd zo, maar de Wmo is een vangnet voor mensen die het écht niet op een andere manier kunnen oplossen.”

Meer informatie

Het Sociaal wijkteam is er voor ondersteuning, informatie en advies en hulp aan inwoners. U kunt bij het Sociaal wijkteam terecht met allerlei vragen. Niet alleen voor uzelf, maar ook als u iemand kent die hulp nodig heeft. Zij denken met u mee, ondersteunen u en helpen u met zoeken naar een passende oplossing voor uw vraag. Neem gerust contact op met het Sociaal wijkteam. Kijk voor meer informatie op onze website. Meer informatie over de Wmo is ook te vinden op onze website.