Misschien heeft u er al eens van gehoord: het Sociaal wijkteam van gemeente Maasgouw. Bij het Sociaal wijkteam kunt u terecht met allerlei vragen. Bijvoorbeeld over het opvoeden van uw kinderen en hoe u fit en gezond blijft zodat u zo lang mogelijk in uw eigen huis kunt blijven wonen. Het Sociaal wijkteam is er ook voor u als u zich zorgen maakt of u de rekeningen nog wel kunt betalen, als u moeite begint te krijgen om uw huis netjes en gezellig te houden en als boodschappen doen erg moeilijk wordt. Samen met iemand van het Sociaal wijkteam zoekt u naar een oplossing voor de dingen waar u mee zit of waar u tegenaan loopt.

En wie zijn nu eigenlijk de mensen achter het Sociaal wijkteam? In deze interviewreeks stelt iedere keer iemand uit het Sociaal wijkteam zich aan u voor! De eerste keer is dat Julia Hekers. Julia zit in het Sociaal wijkteam als maatschappelijk werker. Zij vertelt u wat ze doet en ook waarom.

“Je kunt altijd wel iets voor iemand betekenen”

Iedereen heeft wel eens problemen of een moeilijke periode in het leven. Vaak kun je dit zelf oplossen, maar soms zijn problemen groter en heb je hulp van anderen nodig. Dit kunnen vrienden, familie of bekenden zijn. Soms is het beter om problemen met een buitenstaander te bespreken en samen te zoeken naar oplossingen. Bij Algemeen Maatschappelijk Werk Midden-Limburg (AMW-ML) kun je dan terecht voor hulp en advies.

Allerlei gebieden

Bij AMW-ML kun je terecht met problemen die je ervaart. Dit kunnen problemen op allerlei gebieden zijn. Denk aan vriendschap en relatie, geld en werk, ruzie en geweld, verlies en verwerking en persoonlijke ontwikkeling. Een maatschappelijk werker biedt dan ondersteuning zodat mensen weer grip op hun leven kunnen krijgen. De 23-jarige Julia Hekers is sinds april 2021 maatschappelijk werker bij AMW-ML. “Ik heb altijd al mensen willen ondersteunen. Het leven is soms een flinke uitdaging. En het voelt goed als ik dan mensen kan helpen en ze de draad vervolgens weer zelf op kunnen pakken.”

Julia Hekers AMW-ML
Foto: JePP Fotografie

Iedereen is welkom

Alle inwoners uit de zeven Midden-Limburgse gemeenten kunnen terecht bij AMW-ML, zo ook in Maasgouw. Dit kan op eigen initiatief. Cliënten worden ook vaker doorverwezen via het sociaal wijkteam, een huisarts of een contactpersoon op school. Ondersteuning van AMW-ML is kosteloos.

Veranderende maatschappij

“Je merkt aan alles dat de maatschappij aan het veranderen is”, vertelt Julia. “Hierdoor merk je dat meer mensen om hulp vragen en dat vraagstukken complexer worden. Alles wordt duurder. We merken dat steeds meer inwoners zich zorgen maken om hun financiële situatie. Bijvoorbeeld door de energiecrisis waar we momenteel midden in zitten.” Daarbij valt op dat de diversiteit aan hulpvragers toeneemt. Zo komen de laatste tijd ook de middenklassers vaker in een situatie terecht waarbij ondersteuning vanuit het AMW-ML gewenst is. “Ook zij hebben moeite met het betalen van rekeningen door de stijgende energiekosten en de dagelijkse boodschappen die steeds duurder worden. Dit kan binnen een gezin voor meer stress en/of minder ruimte voor elkaar zorgen.”

Even de balans kwijt?

De vragen waarmee cliënten zich melden bij AMW-ML zijn divers. “Wij zijn er voor álle vragen. Als je even niet lekker in je vel zit of lichamelijke en/of psychische klachten ervaart, kan ondersteuning van een maatschappelijk werker erg waardevol zijn. Het kan namelijk zijn dat je op zo’n moment even de balans in je leven kwijt bent. Dit is niets geks en hoort bij het leven van alledag”, aldus Julia. “Maar we zijn er ook voor inwoners met kleinere zorgen. Je kunt tenslotte altijd wel iets voor iemand betekenen, als is het alleen maar door te luisteren.”

Meer informatie

Het Sociaal wijkteam is er voor ondersteuning, informatie en advies en hulp aan inwoners. U kunt bij het Sociaal wijkteam terecht met allerlei vragen. Niet alleen voor uzelf, maar ook als u iemand kent die hulp nodig heeft. Zij denken met u mee, ondersteunen u en helpen u met zoeken naar een passende oplossing voor uw vraag. Neem gerust contact op met het Sociaal wijkteam of kijk voor meer informatie op onze website. Meer informatie over Algemeen Maatschappelijk Werk Midden-Limburg vindt u op de website van AMW-ML(externe link).